یادداشت/

مساجد در ارتش جمهوری اسلامی ایران

در حال حاضر بیش از دویست مسجد رسمی در ارتش و بیش از چهارصد مکان با نام نمازخانه و حسینیه و... احداث و تجهیز شده که هرکدام با منضمات و متعلقات خود سنگر و پایگاه عظیمی برای فعالیت های فرهنگی و مذهبی شناخته می شوند.
کد خبر: ۲۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵ - 21August 2014

مساجد در ارتش جمهوری اسلامی ایران

حجتالاسلام محمد طاهر محمدی پیام، مدیریت امور قران عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی بمناسبت روزجهانی مسجد نوشت:

با تکریم به ساحت مقدس مسجدالاقصی نخستین قبله گاه مسلمین و منزلگاه معراج پیامبرمکرم اسلام و با آرزوی پیروزی اسلام ناب محمدی بر کفر و استکبار و صهیونیسم غاصب وجنایتکار و کودک کش که ان شاء الله بزودی شاهد آزادی و امنیت و آرامش قدس شریف باشیم بمناسبت روز جهانی مسجد اشاره ای گذرا به اهمیت و نقش ووضعیت مساجد در مجموعه بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران می نمایم.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و حضورنهاد مقدس عقیدتی سیاسی در ارتش، تشکیل و برگزاری باشکوه نمازهای جماعت درصفوف فشرده نظامیان خداجو از اولویت های اول روحانیون در این حوزه بود که در پرتو نمازجماعت، تعلیم معارف وآموزش های دینی و اعتقادی و سیاسی تا خطابه های پرشور حماسی وبسیج نظامی در عرصه دفاع مقدس و ارتقاء بنیه انقلابی و شهادت طلبی و بصیرت افزایی شکل خود را پیدا می کرد.

انسجام و افزایش این تجمعات مذهبی از سویی و محدود بودن اندک مساجدی که در برخی شهرک ها و مراکز نظامی وجود داشت از سوی دیگر ضرورت داشت تا بنیان گذاری مساجد متعدد در این اماکن در برنامه کار مسئولان وفرماندهان و دست اندرکاران قرارگیرد لذا میتوان گفت یکی از مهم ترین کارهای ارزشمندی که طی سالیان متمادی در ارتش جمهوری اسلامی ایرانصورت گرفته احداث مساجد باشکوه و متعدد در سراسر کشور می باشد.

البته وقتی صحبت از مسجد می کنیم منظور مسجد با تمام مختصات شرعی ومشخصات ویژه مسجد است که در همه جا شناخته شده و تابع احکام خاص است و گرنه بسیاری از اماکن مذهبی در پادگان ها و مراکز آموزش و محیط های اداری و سازمانی ارتش هم احداث و ایجاد شده که هرچند عملا همان کاربرد مسجد را دارد اما به دلایلی تحت عنوان نمازخانه یا اسامی دیگر نامیده می شود و احکام شرعی مسجد برآن ها صادق نیست و این هم مرحله دیگر و بخش وسیع تری از تلاش ها  برای بنا و احداث مساجد و اماکن مذهبی و عبادی در ارتش مکتبی و انقلابی ما است.

بنا براین در حال حاضر بیش از دویست (200) مسجد رسمی در ارتش تاکنون ساخته شده که هرکدام با منضمات و متعلقات خود سنگر و پایگاه عظیمی برای فعالیت های فرهنگی و مذهبی شناخته می شوند که درطول سال علاوه بر اقامه نمازهای جماعت صبح و ظهر وشب، محافل قرآنی، مجالس دعای کمیل و ندبه وتوسل و... جلسات متعدد فرهنگی جهت اقشار مختلف برادران و خواهران، مراسم متعدد در مناسبت های مذهبی سال افزون بر ایام ویژه ماه رمضان و محرم وصفر و برپایی هیئات مذهبی و برگزاری سنت حسنه اعتکاف و بسیاری حرکت های موثر دیگر از قبیل دفتر مشاوره مذهبی و خانواده ، پاسخ به سئوالات و شبهات اعتقادی ، کتابخانه، غرفه فرهنگی   و کلاسهای آموزشی برای جوانان و نوجوانان و اردوهای زیارتی ، سیاحتی و... را در خود جای داده است.

علاوه براین مساجد، دررتبه بعدی بیش از چهارصد(400) مکان با نام نمازخانه و حسینیه و... احداث و تجهیز شده که همانگونه که قبلا اشاره شد هرچند درجایگاه مساجد اعلام شده نیست ولی فعالیت های فرهنگی که با حضور و نوآوری های روحانیون پر تلاش و دلسوز و علاقمند و بخصوص توانمند و با روحیه و جوان در این اماکن انجام می گیرد کمتر از سایر مساجد نیست.

از جمله اقداماتی که بمنظور تجهیز این مساجد و اماکن از سوی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با همکاری فرماندهی محترم صورت گرفته می توان مفروش نمودن تمامی این اماکن به فرش سجاده ای مناسب و یکنواخت را ذکرکرد که تا کنون  ظرف پنج سال حدود یکصدهزار (100000) مترمربع فرش سجاده ای واگذار گردیده و همچنان در حال تکمیل می باشد.

در خصوص برگزاری اعتکاف در مساجد ارتش هم لازم به یادآوری است که در ماه رجب سال جاری بیش از ده هزار (10000) نفر از برادران و خواهران خانواده بزرگ ارتش در یکصد باب از مساجد آجا معتکف گردیدند

در پایان این نکته گفتنی است که برگزاری نماز های جماعت و حضور روحانیون البته محدود به این اماکن نبوده و در تمامی نقاطی که نیروهای آماده ارتشی مستقر هستند مانند مناطق مرزی ، پدافندی ، جزایر ، عرشه ناوهای نظامی در ماموریتهای دریایی و ... در هر فضای مناسب  محلی بعنوان نماز خانه پیش بینی و نقش ماندگار مسجد آشکار و اثرگذار می باشد وروزانه در سراسر ارتش حدود هشتصد (800) روحانی به اقامه نمازجماعت و تبلیغ دین و بیان احکام اشتغال دارند

و آخرین خبر در این زمینه نیز احداث و تجهیز کامل مسجدی بسیار باشکوه در پایگاه هوایی شهیدنوژه در همدان بود که به همت سامانه فرماندهی بنا گردیده و توسط ریاست محترم سازمان عقیدتی سیاسی وجمعی از فرماندهان ومقامات ارتش طی هفته گذشته افتتاح و به نام «مسجدالنبی» ص  نامگذاری شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار