عاطفی در دیدار با کارشناسان ارشد آموزش و پرورش مطرح کرد

دغدغه‌ها و ماموریت‌های راهبردی سازمان سینمایی دفاع مقدس

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایش دفاع مقدس گفت: دو ماموریت جلوگیری از تحریف و فراموشی دفاع مقدس از راهبردی‌ترین ماموریت‌های این سازمان است.
کد خبر: ۲۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴ - 21August 2014

دغدغه‌ها و ماموریت‌های راهبردی سازمان سینمایی دفاع مقدس

به گزارش دفاع پرس، اولین نشست تخصصی «بررسی بسترها و ظرفیتهای سینما و هنرهای نمایشی دفاع مقدس در رشد و توسعه نظام آموزش و پرورش کشور» با حضور کارشناسان ارشد سینما و آموزش و پرورش برگزار شد.

"محمود عاطفی"رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس در ابتدای این نشست با اشاره به هشدارهای مقام معظم رهبری درباره تحریف و فراموشی دفاع مقدس اظهار کرد: 8 سال دفاع مقدس تنها متعلق به نسل امروز نیست بلکه باید نسلهای آینده نیز از آن استفاده کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از نظر مقام معظم رهبری ما وظیفه داریم آن شخصیتیهای که در مواجهه با وقایع مهم و در آستانه تصمیم بزرگ قرار گرفتند و آن روز یک شخصیت جدید از آن متولد شد را به جامعه معرفی کنیم.

تولید، نقش آفرینی در تلویزیونی، رادیوی، تئاتر، هنرهای گرافیکی و انیمیشنی از ماموریتهای ماست

عاطفی با طرح این سوال که وقتی که از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حرف میزنیم هدف چیست؟ گفت: درباره ترویج فرهنگ دفاع مقدس کارهای خوبی انجام شده است اما این کارها باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، همه دستگاهها درباره دفاع مقدس احساس تکلیف و دغدغه دارند.

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس نقش آفرینی در حوزه سینما را از اولویتهای سازمان عنوان کرد و تصریح کرد: حوزه ماموریتی سازمان سینمایی در محورهای تولید، نقش آفرینی، بخش تلویزیونی، رادیوی، تئاتر، هنرهای گرافیکی و انیمیشنی است.

وی سیاست گذاری و نظارت در قالب سازمانهای لشکری و کشوری را از دیگر وظایف سازمان سینمایی دانست و گفت: سیاست گذاری و نظارت در قالب سازمانهای لشکری و کشوری مطابق با بند 3 اساس نامه مورد تایید فرماندهی کل قوا یکی دیگر از ماوریتهای سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی است.

عاطفی افزود: دو ماموریت جلوگیری از تحریف و فراموشی دفاع مقدس از راهبردیترین ماموریتهای این سازمان است که در این راستا جلسات متعددی را با مسئولان صدا و سیما ووزارت ارشاد اسلامی که امیدواریم با یک تفاهم نامه به نتایج خوبی برسیم.

***عاطفی: امیدواریم ظرف سال آینده شاهد اتفاقات خوبی باشیم

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس اظهار کرد: با انگیزههای که در این عرصه در سازمانهای مختلف وجود دارد و با درک درست از نوع ماموریت و انگیزه امیدواریم ظرف سال آینده شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی خبر داد: سازمان سینمایی به طور جدی آمادگی تصویری سازی متون درسی برگرفته از ارزشهای دفاع مقدس را دارد.

عاطفی موضوع اکران آثار سینمای دفاع مقدس را از دیگر دغدغههای این عرصه دانست و افزود: اکران سینمای دفاع مقدس از دیگر دغدغههای است که مورد بحث در سازمان سینمایی قرار گرفته است که به این نتیجه رسیدیم باید به ظرفیتهای اکران مردمی توجه بیشتری داشته باشیم، جامعه هدف مخاطبین را بشناسیم و ظرفیتهای موجود را بازبینی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس تشریح کرد: وضع موجود ما ظرفیتهای بلغوهای است که باید از آنها استفاده کرد. حوزههای بسیج، پایگاهها و مساجد مهمترین ظرفیتهای موجود کشور برای اکران سینماست.

مقدادی: چشم انداز متون کتب درسی تدوین شد

"محمدرضا مقدادی" سرگروه درس آمادگی دفاعی دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش و عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در ادامه این جلسه از تدوین چشم انداز متون کتب درسی خبر داد و اظهار کرد: چشم انداز چگونگی انتقال مفاهیم دفاع مقدس در کتابهای درسی و برنامه ریزی در این راستا از سوی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تدوین شده است.

وی در ادامه افزود: بهره گیری از آموزههای قرآنی در دفاع از دین، الگو پذیری از عاشورا، تربیت نسلی با ایمان، آمادگی در مقابله با تهدبدات نرم، تداوم راه شهدا، بهره گیری از تفکر بسیجی در طول زندگی، آموزش پدافند، گرامیداشت یاد وخاطره شهدا از اهداف چشم انداز متون کتب درسی میباشد.

 سرگروه درس آمادگی دفاعی دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش گفت: ظرفیت مدارس بین المللی یکی دیگر از محافل برای انتقال فرهنگ است که خانودههای که در خارج از کشور و حتی خارجیان مقیم ایران به عنوان سفیران فرهنگی میتوانند این نقش را ایفا کنند.

عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: راهیان نور دانش آموزی به عنوان یکی از اقدامات مهم و موثر در انتقال فرهنگ دفاع مقدس هنوز تا نقطه اوج خود فاصله دارد و در جهت استاندارد سازی آن باید اقدامات بیشتری انجام بگیرد، ساخت مستند در این حوزه میتواند تاثیر گذار باشد چرا که دانش آموزان زیادی در این اردوها متحول میشوند و باید این اثرات را برای دیگر دانش آموزان به نمایش در بیاوریم.

مقدادی خاطر نشان کرد: فراخوانهای که در جشنوارهها صورت میگیرد فرصتهای بسیار خوبی است تا محتوای غنی را برای استفاده شرکت کنندگان عرضه کنیم، تولید بستههای فرهنگی همانند طرحهای موفقی که ناجا در اجرای طرح پلیس همیار راه اندازی کرده است در مدارس و محلات میتواند تحت عنوان خادم شهدای محله و مدرسه اجرا شود.

احمدزاده: در عرصه فرهنگ نیاز به مدیریت جهادی داریم

"حبیب احمدزاده" نویسنده، مستندساز و کارگردان دفاع مقدس در ادامه این نشست بزرگترین مشکل عدم موفقیت در برنامههای فرهنگی را برنامه ریزی غلط عنوان کرد و اظهار کرد: برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس باید همه ابعاد فرهنگی را در نظر بگیریم، امروز در تهران وضع فرهنگی به گونهای شده است که جامعه خوراکهای فرهنگی را پس میدهد.

وی تصریح کرد: اگر در موضوع فرهنگ دچار مشکل شدهایم به خاطر این بوده است که برنامه ریزی صحیح نداشتهایم.

کارگردان مستند 23 وآن یک نفر، گفت: در جمهوری اسلامی ایران هر زمینهای  را رها کردیم دشمن آن را تصرف کرد و ضربه خوردیم.

احمدزاده در ادامه خاطر نشان کرد: ما در بخشهای مختلفی برنامه و حرفی نداشتیم و زمین را خالی کردیم و دشمن به راحتی در ان زمینه مشغول فعالیت شد.

وی مدیریت جهادی را راهگشای وضعیت فرهنگی کشور دانست و گفت: امروز در عرصه فرهنگ نیاز به مدیریت جهادی داریم، بیشترین کیفیت، برنامه ریزی و کمترین هزینه برداری باید از شاخصههای این مدیریت باشد.

آیت الهی: برای انتقال مفاهیم باید روش های متعددی را به کار ببریم

خانم "ایت الهی" سرگروه درس هنر گفت: انتقال هر فرهنگی نیازمند به برنامه ریزی متناسب با آن موضوع است، برای انتقال ارزشها نیز این اقدامات باید صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: از جمله کارهای که میتوان انجام داد در مقطع ابتدایی علاوه بر رشتههای نقاشی و کاردستی که در دروس مطرح است پرداختن به قصه و داستان برای دانش اموزان است.

سرگروه درس هنر اظهار کرد: ما در مدراس از بچهها میخواهیم خاطره های خود را تعریف کنند و سپس خاطرات اقوام و آشنایانشان که در دفاع مقدس حضور داشته اند را جمع اوری کنند و در قالب داستان و تئاتر به نمایش در بیاورند .

آیت الهی خاطر نشان کرد: این یکی از نمونه های انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است اما در تمام مقاطع این گونه کارها موثر نیست بلکه باید روش های متعددی را به کار ببریم.

جولایی: داستان"دریا قلی سورانی" به متون درسی اضافه شد

دکتر احمد جولایی دبیر اسبق جشنواره فیلم رشد، اظهار کرد: در حوزه متون کتب درسی اقدامات خوبی انجام شده است که به عنوان نمونه اضافه شدن داستانی از "دریا قلی سورانی" به جای داستان پتروس که غربیها هم به افسانه بودن آن اذعان دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: طرح 13 قسمتی ماجراهای قبل و بعد از دفاع مقدس با موضوعات جنگ نفت کشها، سقوط خرمشهر، فتح خرمشهر، پذیرش قطعنامه در آستانه تولید است.

دبیر اسبق جشنواره فیلم رشد تشریح کرد: دانشگاه بسیج هنرمندان امروز از ظرفیت خوبی در حوزه سینما برخوردار است که نمونه آن آمادگی حدود 250 نفر از دانش آموختگان عرصه فیلم نامه نویسی و کارگردانی است که باید از این ظرفیت استفاده کافی را ببریم.

***شرف الدین: آموزش و پرورش به فکر انجام تکلیف باشد نه رفع تکلیف

"محمدرضا شرف الدین" رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس با اشاره به اینکه امروز بیست و چند سال از دفاع مقدس گذشته است اظهار کرد: چرا اینقدر دیر؟ باید زودتر از اینها گرد هم جمع میشدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آموزش و پرورش و بسیج دو نهاد مهم هستند که محیط و مخاطبانشان جوانان هستند.

رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس تاکید کرد: وجه آموزشی و پرورشی دو بال هستند که اگر با همدیگر حرکت کنند می توانند تاریخ مملکت را عوض کند.

شرف الدین خاطر نشان کرد: جوانانی که پیروزی دفاع مقدس را به ارمغان اوردند میانگین سنی کمتر از 24 سال داشتند پس در این باره آموزش و پرورش به فکر انجام تکلیف باشد نه رفع تکلیف.

دهقانی: باید از دفاع مقدس به عنوان گران مایه ترین ذخیره فرهنگی مراقبت کرد

"کاظم دهقانی" مدیر عامل خبرگزاری پانا در ادامه این نشست افزود: دفاع مقدس میراث فرهنگی کشور برای همه ملت است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید از دفاع مقدس به عنوان گران مایه ترین ذخیره فرهنگی مراقبت کرد.

مدیر عامل خبرگزاری پانا تصریح کرد: مراقبت از هر چیزی نیاز به دانش دارد، پس تولید مجتوا در عرصه دفاع مقدس نیز امروز نیاز به دانش دارد. تولید محتوای ادبی، هنری و... باید هنرمندانه انجام شود.

دهقانی در پایان سخنانش گفت: وقتی از دفاع مقدس حرف می زنیم باید از نگاه ملی حرف بزنیم.

سردار شیخی: ورود به عرصه آموزش و پرورش با ابزار هنر و فرهنگ بر کسی پوشیده نیست

سردار علی اصغر محسن شیخی معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اظهار کرد: کشورمان در اویل دفاع مقدس خیلی از امکانات دفاعی را نداشت اما داشته هایمان منجر به اتفاقات بزرگی شد، پس از گذشت مدت زمانی وقتی کشور وضع خوبی به خود گرفت و توانستیم امکانات بهتری به دست بیاوریم اما خروجی قابل قبول نبود.

وی جلساتی که موجب دیدن یاران انقلاب شود را زمینه اتفاقات خوبی شمرد و گفت: اهمیت ورود به عرصه آموزش و پرورش با ابزار هنر و فرهنگ بر کسی پوشیده نیست اما باید استعدادها را مورد بررسی قرار داد.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ضمن تاکید بر دوری از موازی کاری در عرصه فرهنگ اظهار کرد: کشف استعدادهای مختلف در عرصه هنر و فرهنگ از جمله نیازهای مهم کشور است تا با استفاده از ایدههای تازه از موازی کاری کاسته شود.

سردار شیخی تصریح کرد: داشتن نقشه راه برای ورود به کارفرهنگی از ضروریات اولیه است تا از چندباره کاری کاسته شود.

سرهنگ یاراحمدی معاون طرح، برنامه و بودجه بنیاد حفظ و نشرارزشهای دفاع مقدس در پایان این جلسه با اشاره به اینکه عرصه فرهنگی دو بعد مهم و تاثیر گذار دارد، اظهار کرد: کار فرهنگی تاثیر گذار است ولی اگر درست انجام نشود ضرر و اثرات منفی شدیدی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها