گزارشی از 15 روز مقاومت اسلامی در فلسطین

مقاومت غزه و دستاوردهای جدید برای فلسطینیان

در جمع‌بندی کلی از آنچه ذکر شد می توان گفت که جنگ اخیر غزه به رغم تمام تلفات و هزینه‌های مالی و انسانی که برای فلسطینی ها داشت، دارای دستاوردها و درس‌های عبرت بسیاری است.
کد خبر: ۲۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰ - 22July 2014

مقاومت غزه و دستاوردهای جدید برای فلسطینیان

خبرگزاری دفاع مقدس، رژیم صهیونیستی که از اوایل تیرماه در کرانه باختری و قدس به بهانه یافتن سه شهرکنشین، سرکوب گسترده فلسطینی ها را آغاز کرده بود در 17 تیرماه حملات گستردهای را علیه غزه آغاز کرد.

صهیونیست ها در حالی ادعای انتقام سه شهرکنشین را که هرگز دلیل مرگشان آشکار نشد بهانه این حملات قرار دادند که هرگز پاسخگوی زنده زنده سوزاندن جوان فلسطینی نیستند به گونهای که می توان گفت یکی از دلایل جنگ غزه پنهانسازی این پرونده بوده است.

درکنار آنچه در روند جنگ غزه قابل توجه می باشد دستاوردهای مبارزان فلسطینی است، به گونهای که به رغم برتری نظامی صهیونیست ها در نهایت جهانیان مقاومت  غزه را فاتح این جنگ نامیده و بر تکرار سرنوشت جنگهای 22 روزه و 8 روزه غزه برای صهیونیست ها تاکید کردند.

این دستاوردها در چند محور قابل توجه است.

الف) حوزه نظامی و اطلاعاتی؛ هر چند که صهیونیست ها از سنگینترین تجهیزات و ادوات نظامی علیه غزه استفاده کردند اما برآیند تحولات از برتری نظامی و اطلاعاتی غزه در برابر صهیونیست ها حکایت دارد.

ناتوانی صهیونیست ها در برآورد اولیه از توان موشکی مقاومت به گونهای بود که رسانههای صهیونیستی رسما بر ناتوانی موساد دریافتن سکوهای موشکی مقاومت تاکید کردند.

تسلط هکرهای مقاومت بر شبکههای تلویزیونی صهیونیست ها به گونهای بود که حماس آگهی های خود را از طریق شبکه دو این رژیم بخش می کرد.

همچنین انهدام و تسلط بر هواپیماهای جاسوسی و پهپادهای صهیونیستی و نیز افزایش برد موشکهای مقاومت و... اسنادی از برتری نظامی و اطلاعاتی مقاومت می باشد. مسئلهای که حتی محافل رسانهای و سیاسی صهیونیست ها نیز به آن اذعان کردند.

تحلیلگر روزنامه "هاآرتص" ضمن اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با توجه به کمی اطلاعات قادر نیست ضربهای اساسی به حماس بزند، گفت: این رژیم برگ برندهای در مقابل حماس در دست ندارد.

"تونی بلر" نخستوزیر اسبق انگلیس و نماینده گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه گفت: اسرائیل نمیتواند حماس را به عنوان یک جنبش سیاسی نابود کند، اجرایی شدن این گام (نابود کردن حماس) باید از جانب ملت فلسطین صورت بگیرد.
 
ب) حمایت مردمی از مقاومت؛ نکته بسیار مهم آن که صهیونیست ها با حملات گسترده به غزه و حتی کرانه باختری قدس و تاکید بر معرفی حماس به عنوان محور این حملات بر آن بودند تا وحدت فلسطینی ها را شکسته و از حربه نفاق برای اشغالگری و نابودی مقاومت بهره گیرد.

طرح صهیونیست ها آن بوده تا از درون غزه فشار بر حماس وارد ساخته تا به زعم خود دولتی سکولار و سازشکار را ایجاد نمایند. آنچه در معادلات غزه رقم خورد حمایت گسترده ساکنان غزه از مقاومت بود به گونهای که فلسطین حاضر به کنار نهادن سلاح نگردیده و به سازش روی نیاوردند. جالب توجه آن که در کرانه باختری و قدس نیز مردم در حمایت از مقاومت تظاهرات کرده و حتی با نیروهای صهیونیست درگیر شدند و سکوت و سازشکاری تشکیلات خودگردان به ریاست ابومازن را محکوم نمودند.

ج) دستاوردهای جهانی؛ در حوزه بیرونی نیز تحولات غزه دستاوردهای قابل توجهی برای مقاومت داشته است.

نخست آن که بار دیگر چهره ارتجاع عربی برای فلسطینی ها آشکار شد. کشورهای عربی که پیش از این با وعدههای مالی به دنبال به سازش کشاندن حماس بودند در طول جنگ غزه باردیگر راه سکوت در پیش گرفته و از ارسال سلاح و کمک های انسانی به غزه خودداری کردند و یابه دنبال میانجی گری برای آتشبس بودند.

جالب آن که زمانی کشورهایی مانند مصر، اردن، ترکیه، عربستان، قطر و ... به فکر میانجی گری برای آتشبس افتادند که مقاومت دستاوردهای بسیاری به دست آورده و در صورت حمایتهای تسلیحاتی از آن می تواند شکست صهیونیست ها را سنگینتر سازد.

در 17 تیرماه همزمان با حملات صهیونیست ها به غزه، ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه امنیت عربستان در مقالهای در هارتص بر لزوم همگرایی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در قبال تحولات منطقه تاکید نمود!

دوم، رفتارهای کشورهای غربی مدعی حقوق بشر است. باراک اوباما رئیسجمهور آمریکا در گفت و گو با نتانیاهو نخستوزیر صهیونیست ها رسما از کشتار فلسطینی ها حمایت می کند.

اولاند رئیسجمهور فرانسه، مرکل صدر اعظم آلمان و کامرون نخستوزیر انگلیس نیز حمله به غزه را حق صهیونیست ها دانسته و خواستار مجازات فلسطینی ها شدهاند.

مجموع رفتار کشورهای غربی بار دیگر نشان داد که حقوق بشر برای آنها ادعایی واهی و صرفا سیاسی است.

سوم آن که سازمان ملل را باید بازنده دیگر جنگ غزه نامید. بانکی مون دبیرکل سازمان ملل در 19 تیر در سخنانی در کنار ابزار تاسف از کشتارها، پاسخ موشکی مقاومت را محکوم کرده اما سخن از جنایات صهیونیست ها به میان نیاورد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز نتوانست اقدامی برای مقابله با جنایات صهیونیست ها صورت دهد. رفتارهای سازمان ملل نشان داد که این سازمان همچنان تحت سلطه آمریکا و نظام سلطه است و برای این امر حتی وظایف و تکلیف خود را نادیده می گیرد.

چهارم، برتری مقاومت در دیپلماسی عمومی است که از نکات بارز جنگ غزه به حساب می آید.

از همان روز آغازین جنگ، مردم در بسیاری از کشورهای جهان حتی در انگلیس، فرانسه، آمریکا، یونان، اسپانیا، کشورهای آمریکای لاتین، هند، پاکستان و ... در حمایت از فلسطین تظاهرات برپا کرده و خواستار مجازات صهیونیست ها شدند.

 این رویکردها نشان داد که مقاومت توانسته در عرصه جهانی به جایگاهی قابل توجه دست یابد و در مقابل صهیونیست ها در مسیر اضمحلال قرار گرفته اند هر چند که بخش عمدهای از محافل رسانهای جهان تحت سیطره صهیونیست ها می باشد.

جان کلام

در جمعبندی کلی از آنچه ذکر شد می توان گفت که جنگ اخیر غزه به رغم تمام تلفات و هزینههای مالی و انسانی که برای فلسطینی ها داشت، دارای دستاوردها و درسهای عبرت بسیاری است، درس هایی که محور آن را سستتر شدن خانه عنکبوت و نیز لزوم توجه به مقاومت به عنوان تنها مولفه فلسطین می باشد.

این جنگ و تحولات کرانه باختری و قدس نشان داد که سازش با صهیونیست ها و دلبستن به ارتجاع عربی، غربی و سازمان ملل هرگز دستاوردهای به همراه ندارد چرا که آنان ارادهای برای پذیرش حقوق فلسطینی ها ندارد و تنها مولفه پیش رو، گرایش به مقاومت مسلحانه در قالب انتفاضه است که می تواند زمینهساز تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف گردد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار