در گفت‌وگوی تفصیلی دفاع مقدس با لاله افتخاری مطرح شد

فراکسیون دفاع مقدس چگونه و با چه اهدافی شکل گرفت؟

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون دفاع مقدس می‌تواند با تصویب قوانین مورد نیاز و فراهم کردن بستری برای ثبت و ضبط آثار دفاع مقدس و انتقال تجربیات آن دوران به مردم آزاده دنیا در این زمینه گام بردارد.
کد خبر: ۲۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳ - 07July 2014
فراکسیون دفاع مقدس چگونه و با چه اهدافی شکل گرفت؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، «فراکسیون دفاع مقدس مجلس شورای اسلامی» روز گذشته با عضویت بیش از یکصد نماینده مجلس اعلام موجودیت کرد.

دفاع مقدس و پرداختن به مسائل دوران جنگ تحمیلی به قدری حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقاطع زمانی مختلف بارها بر لزوم فعالیت در این عرصه و ضرورت حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تأکید داشته اند.

مقام معظم رهبری «دفاع مقدس» را از بزرگترین افتخارات  ملت ایران دانسته و تأکید کرده اند "این جنگ آنقدر حرف گفتنى دارد که اگر ده‌ها سال هنرمندان ما و افراد خوش ذوق و با ابتکار بنشینند و در جزء جزء آن کار کنند، باز هم حرفهاى گفتنى خواهند داشت."

بر همین اساس و در پی تشکیل فراکسیون دفاع مقدس در مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگویی مشروح را با «لاله افتخاری» نماینده تهران در مجلس ترتیب دادیم. متن گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس با این همسر و فرزند شهید را در ادامه می خوانید.

- ایده تشکیل فراکسیون دفاع مقدس چگونه مطرح شد و این فراکسیون چه اهدافی را دنبال می کند؟

ما هشت سال درگیر یک دفاع مقدس بودیم. همانگونه که امام(ره) فرموده اند جبهه های نبرد حق علیه باطل، دانشگاه بود و ما از طریق این جنگ توانستیم انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم. جنگ گنجی بود که ظرفیتهای پنهان ما را آشکار کرد و آنها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.

در جریان جنگ تحمیلی، بسیاری از افراد با وحدت و یکرنگی برای دفاع از کشور و اسلام به جبههها شتافتند؛ اما نکته مهم این است که ما پس از پایان جنگ، در خصوص ثبت و ضبط خاطرات و حفظ آثار هشت سال دفاع مقدس کار چندانی نکردیم و متاسفانه کم کاری های زیادی داشتیم.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در یکی دو سال اخیر، فعالیتهای خود را گسترش و برنامه ریزی هایی را صورت داده است. در یکی از جلسات بنیاد این موضوع مورد توجه قرار گرفت که نیاز است فراکسیونی در مجلس شورای اسلامی به منظور ثبت و ضبط و حفظ آثار دفاع مقدس تشکیل شود تا وقایع آن دوران را هم برای نسلی که شاهد جنگ نبوده اند و هم برای انسانهای آزاده سایر کشورها تبیین کند و بدین ترتیب دفاع مقدس ما بتواند الگویی از ایثار، مقاومت و پایداری باشد.

- ارزیابی شما نسبت به نقش مجلس و بویژه فراکسیون در زمینه حفظ ارزشهای دفاع مقدس چیست؟

قطعاً مجلس می تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد. پیشنهاد تشکیل فراکسیون دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارائه و با استقبال خوب نمایندگان مجلس مواجه شد؛ چراکه ما نیز احساس کردیم که نیازمند انجام چنین کاری هستیم و خوشبختانه این مهم تحقق یافت.

فراکسیون دفاع مقدس می تواند با تصویب قوانین مورد نیاز و فراهم کردن بستری برای ثبت و ضبط آثار دفاع مقدس و انتقال تجربیات آن دوران به مردم آزاده دنیا در این زمینه گام بردارد.

- میزان استقبال نمایندگان از تشکیل فراکسیون دفاع مقدس و همچنین نحوه استقبال آنان از پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برای تشکیل این فراکسیون چگونه بود؟

دیروز (یکشنبه) بیش از یکصد نفر به عضویت این فراکسیون در آمدند و در نخستین جلسه علنی که بعد از تشکیل فراکسیون دفاع مقدس در روز سه شنبه تشکیل می شود سایر نمایندگان نیز می توانند برای عضویت در این فراکسیون اقدام کنند. روز یکشنبه بسیاری از نمایندگان اعم از شیعه و سنی و اقلیتهای مذهبی از تشکیل فراکسیون حمایت کرده و به عضویت آن در آمدند.

بسیاری از نمایندگان مجلس یا خودشان از ایثارگرانی بوده اند که در جبهه ها حضور داشتند و یا از فرزندان جانبازان و شهدا هستند که دغدغه هایی در زمینه حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس داشته و برای انجام چنین کاری آمادگی خود را اعلام می کردند؛ بنابراین با توجه به اینکه ما تعاملاتی را با بنیاد داشتیم و بنیاد هم دست نیاز به سوی مجلس دراز کرده بود، از پیشنهاد تشکیل فراکسیون دفاع مقدس استقبال خوبی به عمل آمد.

- با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص نشر ارزشهای دفاع مقدس، فراکسیون چگونه می تواند در این زمینه اقدام کند؟

فراکسیون آمادگی دارد تا بستری را برای این امر در قالب نمایشگاهها، اطلاع رسانی و همکاری با بنیاد حفظ آثار فراهم کند. من در نخستین سالگرد پیروزی لبنان در این کشور حضور داشتم و لبنانیها با وجود همه مشکلاتی که داشتند توانسته بودند به طرز بسیار مناسبی نمایشگاه مقاومت خود را برپا کنند و در این قالب با طراحی خوب و به شکلی زیبا، چگونگی مقاومت و پیروزی خود را به تصویر کشیده بودند.

ما در زمینه پرداختن به نشر ارزشها و حفظ آثار دفاع مقدس کمکاری داشتیم؛ حتی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، آنگونه که باید تصویرسازی نکردیم تا فردی که به بازدید از این مناطق پرداخته بدون نیاز به راوی بتواند درک کند که در چه منطقهای قدم گذاشته است؛ به همین دلیل است که میگوییم جنگ ما گنجی بود که توانستیم تنها مقدار اندکی از آن را استخراج کنیم.

- به نظر شما دلیل این کم کاری ها چیست؟

ما در سیره حضرت زینب(س) و امام زین العابدین(ع) شاهد انتقال پیام مقاومت، ایثار و شهادت هستیم؛ اما پرداختن مسئولان کشور به سایر مسائل و عدم توجه به رسالتی که در زمینه انتقال این پیام بر عهده دارند، از عوامل این کمکاری محسوب می شود.

- سال جاری با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است؛ نقش فرهنگ دفاع مقدس در ارتقای سطح فرهنگی جامعه و همچنین نقش فراکسیون دفاع مقدس در انتقال مفهوم مدیریت جهادی را چگونه ارزیابی می کنید؟

فرهنگ ایثار، ساده زیستی، یک‌رنگی، وطندوستی و کار جمعی بر جبهه های نبرد حق علیه باطل حاکم بود که بازگو کردن وقایع دوران دفاع مقدس و انتقال چنین فرهنگی به نسل امروز می تواند به ارتقای سطح فرهنگ جامعه منجر شود. در واقع این فرهنگ اسلامی و حسینی بود که باعث حضور افراد بسیاری در جبهه ها شد و انتقال چنین فرهنگی یک ضرورت عقلی، امنیتی و سیاسی است.

همچنین پرداختن به موضوع مدیریت جهادی، بخشی از فعالیت فراکسیون دفاع مقدس را شکل میدهد؛ چراکه ما در جنگ تحمیلی، اوج مدیریت جهادی و موفقیت چنین مدیریتی را به تصویر کشیدیم.

بازگویی وقایع دوران دفاع مقدس و انتقال ارزشهای آن وظیفه ای همگانی است؛ چراکه دفاع مقدس تنها منحصر به مردم کشور ما نیست؛ بلکه متعلق به تاریخ است.

 

گفت‌وگو از شهاب الدین شعبانی نیا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار