مردی که عمری احکام را به زبان ساده گفته است

کسانی که نزدیکی‌های افطار برنامه‌های رادیو تبریز را گوش می‌دهند و یا برنامه‌های شبکه استانی تلویزیون را تماشا می‌کنند قطعاً صدا و چهره آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم برایشان آشناست.
کد خبر: ۲۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳ - 02July 2014

مردی که عمری احکام را به زبان ساده گفته است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ آیتالله آلهاشم در بیش از یک دهه از طریق صدا و سیما دقایقی قبل افطار در صفحه تلویزیون ظاهر شده و با لهجهی زیبای خودش آیهی شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ را تلاوت و تلاش کرده است تا احکام اسلامی را نشر نماید. وی از کسانی است که سالیان مدید در شبهای ماه مبارک رمضان با بیان احکام روزه و نماز و مسایل شرعی مورد نیاز آحاد جامعه به زبانی ساده مهمان خانههای مردم از طریق امواج تلویزیونی بوده است.

 یکی از خصوصیات بارز این عالم بزرگوار، بیان احکام به زبان آذری و در سطحی بسیار ساده است بهطوری که این سادگی باعث شده است پدربزرگها و مادربزرگهای ما که زبان فارسی را آنطور که باید، درک نمیکنند پای صحبتهای حاجآقا آلهاشم بنشینند تا احکام روزهداری را از وی بیاموزند و یا با وی مروری دیگرباره بر مسایل شرعی داشته باشند.

امروزه تلویزیون برای بیان احکام بهترین منبر برای علماست و علمایی در این کار موفقتر هستند که ویژگیهای این مدیم را بشناسند و آیتالله آل هاشم این ویژگیها را میشناسد. وی میداند که افراد باسواد به خیلی از منابع دسترسی دارند و اگر سؤوال و یا مشکل شرعی داشته باشند میتوانند به کتابهای مربوط مراجعه کنند و یا با تماس با دفتر یکی از علما جوابِ سؤوال خود را بگیرند. هماکنون بیشتر مراجع سایتهای اینترنتی دارند و شما میتوانید بهراحتی بهصورت آنلاین و یا آفلاین مسایل "مبتلا به" را مطرح کرده و جواب مبسوط آن را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید

آیتالله آلهاشم بهخوبی میداند که کسانی هستند که توانایی استفاده از این امکانات را ندارند که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ عدهای سواد کافی برای بهره بردن از امکانات را ندارند (و هنوز خیلی از پدربزرگها و مادربزرگها بهویژه در شهرستانها هستند که از نعمت سواد بی بهرهاند) و عدهای ممکن است امکانات لازم را (از جمله دسترسی به اینترنت) نداشته باشند. از این رو، حاجآقا آلهاشم با بیان ساده و بیآلایش خودشان که عاری از الفاظ مشکل است همیشه مورد توجه مخاطبان بودهاند و خیلی از جوانها اولین احکام را از وی یاد گرفتهاند.

آیتالله آلهاشم امسال نیز مثل سالهای قبل مهمان خانههای ما پیش از افطار خواهد بود و مثل همه سالها، احکام شرعی را به زبان ساده بیان خواهد کرد.

آیتالله سید محمدتقی آلهاشم در سال 1313 هجری-شمسی برابر با 1353 هجری-قمری در تبریز دیده به جهان گشود. سید محمدتقی از سنین کودکی، قرآن و علوم دینی از محضر بزرگانی چون آخوند ملا رسول ایمانی، ملا ابراهیم شکری، آخوند ملا احمد جعفری و آخوند ملا ابراهیم صدری آموخت. سپس به طور رسمی وارد حوزه علمیه تبریز شد و مشغول تحصیل علوم دینی گردید.

حاجآقا پس از ده سال تحصیل در تبریز برای تکمیل دروس در سال 1375 هـ. ق راهی حوزه علمیه نجف شد. آیتالله آلهاشم پس از یک سال اقامت در نجف و بهرهمندی از علمای آن سامان به ایران بازگشت و در قم ساکن شد. وی در قم از محضر آیات عظام سید شهابالدین مرعشی نجفی، امام خمینی و سید حسین بروجردی استفاده کرد.

پس از مدتی در مشهد اقامت گزید و نزد بزرگانی چون حضرات آیات: سید حسین فقیه سبزواری، سید محمدهادی میلانی و سید موسی اردبیلی به تکمیل دروس حوزوی پرداخت.

آیتالله آلهاشم بعد از بازگشت به تبریز علاوه بر کارهای اجرایی به تبلیغ دین و شریعت اسلام و تدریس در حوزه علمیه پرداخت. وی همزمان با این کارها، دست به تألیف کتابهای متعددی زده است. آیتالله آلهاشم چندین سال است سمت امامجمعه موقت تبریز را نیز بر عهده دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار