در گفت و گو ی دفاع مقدس با اولین خلبان منهدم کننده هواپیمای دشمن مطرح شد

حفاظت خلبانان نیروی هوایی از مناطق صادرات نفت کشور در جنگ تحمیلی

اولین خلبان منهدم کننده هواپیمای دشمن و از خلبانان اف 14 در دفاع مقدس گفت: خلبانان نیروی هوایی از مناطق صادرات نفت در جنگ تحمیلی با پوشش هوایی مناسب حفاظت می کردند.
کد خبر: ۲۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲ - 30June 2014

حفاظت خلبانان نیروی هوایی از مناطق صادرات نفت کشور در جنگ تحمیلی

امیر سرتیپ خلبان محمدرضاعطایی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور خلبانان نیروی هوایی در تمام عملیات های جنگ تحمیلی به خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس فرمانده گردان شکاری اصفهان بودم و از دو ماه قبل از جنگ تحمیلی پروازها را شروع کردیم.

خلبان اف 14 ادامه داد: هواپیمای اف 14 در همه عملیات ها پوشش هوایی و محافظت ازهواپیماهای جنگی دیگر را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: یکی از محدوده هایی که در دوران جنگ تحمیلی وظیفه پوشش هوایی آن را برعهده داشتیم جزیره خارک بود، خلبانان در این محدوده و بندر ماهشهر از کشتی های نفتکش ایرانی حفاظت می کردند تا صادرات نفت یک روز هم قطع نشود.

امیر عطایی خاطرنشان کرد: در طول 8 سال دفاع مقدس هر 15 روزیکبار در این مناطق درگیری روی می داد و خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی برای مقابله با هجوم دشمن به مبارزه بر می خواستند که تعدادی نیز به شهادت می رسیدند که شهید هاشم آقا از جمله خلبانان شهید این عرصه است که مفقود الاثر مانده است.

خلبان پیشکسوت نیروی هوایی با اشاره به یکی از اقدامات خود قبل از آغاز جنگ تحمیلی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خلبانان امریکایی در پایگاه اصفهان حضور داشتند و جزو گردان فنی و نگهداری هواپیمای اف 14 محسوب می شدند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج امریکایی ها از پایگاه های هوایی عملا استفاده از هواپیمای اف 14 به تعلیق در آمد تا جایی که صحبت آن بود این هواپیماها به فروش برسد.

امیر عطایی با اشاره به همت جمعی از خلبانان برای آموزش و استفاده از اف 14 گفت: چند معلم خلبان با تجربه از دو گردان شکاری 82 و آموزش شکاری 81 اصفهان استفاده از این هواپیما را آموزش می دیدند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار