دریادار سیاری در برنامه ثریا تأکید کرد

لزوم توجه به امنیت سواحل/ مکران، فرصتی برای بازگشت به دریا

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: توسعه در جایی صورت می‌گیرد که امنیت وجود داشته باشد؛ ما باید به امنیت در عرصه سواحل توجه کنیم تا بهره کافی را از سواحل ببریم.
کد خبر: ۲۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸ - 15June 2014

لزوم توجه به امنیت سواحل/ مکران، فرصتی برای بازگشت به دریا

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، برنامه این هفته ثریا به بررسی چرایی محرومیت بنادر و سواحل جنوبی کشور و توسعه سواحل مکران پرداخت. دریادار «حبیبالله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بهعنوان میهمان حضوری و همچنین «جادری» استاندار هرمزگان و «استیری» معاون سازمان بنادر و دریانوردی میهمانان تلفنی برنامه بودند.

دریادار سیاری در رابطه با وظایف نیروی دریایی ارتش در راستای پیگیری توسعه مناطق بندری جنوب کشور گفت: توسعه در جایی صورت میگیرد که امنیت وجود داشته باشد؛ ما باید به امنیت در عرصه سواحل توجه کنیم تا بهره کافی را از این سواحل ببریم.

وی افزود: پیگیری بحث توسعه سواحل مکران در سال ۸۷ با پیگیری هوشمندانه رهبری در این رابطه آغاز شد، که این امر باعث شد ما با استقرار در سواحل مکران به پیگیری مباحث توسعه در این مناطق بپردازیم.

در این بخش ارائهای از آمارهای برخی مناطق ساحلی دنیا مثل بندر شانگهای چین، بندر سنگاپور، بندر رُتردام هلند، بندر پوسان کره جنوبی، بندر جبل علی امارات، بندر هامبورگ و... در رابطه با استفاده بهینه و مفید از سواحل و بنادر صورت گرفت که نشان داده شد؛ اکثر این کشورها بهخوبی از این فرصت استفاده میکنند و همچنین نشانگر این بود که اکثر جمعیت کشورها حول مناطق ساحلی جمع شدهاند.

سیاری در خصوص توسعه بندر جبل علی افزود: بندر جبل علی در امارات جای بندر جاسک و بندر چابهار است؛ یعنی اگر ما غفلت نمیکردیم و زودتر به توسعه بنادر رسیدگی میکردیم بندر جاسک و چابهار جای بندر جبل علی را میگرفت، علت این امر هم مشخص است، چراکه برای تجّار از لحاظ زمان و مسافت بیشتر منفعت دارد. ۵۰ درصد کالاهای ما به جبل علی رفته و به مکانهای دیگر صادر شده است!

سیاری در رابطه با ویژگیهای سواحل مکران اظهار داشت: ما باید عنوان این برنامه را بازگشت به دریا مطرح کنیم.

وی در ادامه با نمایش اسلایدهایی به بررسی موقعیت کشور ایران در منطقه و جایگاه خلیج فارس، دریای خزر و عمان پرداخت و جمعیتهای ساکن در این سواحل را مطرح کرد.

سیاری همچنین گفت: همه شهرهای آباد دنیا در کنار دریا قرار گرفتهاند به این دلایل که مواد غذایی در این مناطق بیشتر در دسترس است، ولی با این حال ما بازهم از غذاهای دریایی کمتر استفاده میکنیم و فقط ماهیهای پرورشی در سبد غذایی ما جای گرفته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در رابطه با بحث انرژیهای نو و گردشگری و تجارت کشور تصریح کرد: ما به سواحل توجهی نداشتهایم؛ اگر صادرات و واردات را نگاه کنیم متوجه میشویم که درصد زیادی از واردات و صادرات ما از مناطق ساحلی جنوب است.

وی ادامه داد: مهمترین آبراههایی که جهان را به یکدیگر وصل میکند در تنگه هرمز است و در هفت هشت مورد دیگر هم وجود دارد که چهار تا از این مناطق در کشور ما وجود دارد که بالای یک سوم تجارت جهان در این ناحیه صورت میگیرد.

وی اظهار داشت: تمرکز استکبار جهانی به این منطقه به دلیل تسلط بر این منطقه مهم است؛ اینجا متوجه میشویم نگاه عمیق رهبر معظم انقلاب برای برقراری امنیت در این منطقه چقدر مهم است؛ چراکه جمهوری اسلامی بهعنوان قلب جهان واقع شده است.

در ادامه برنامه همچنین مهمان تلفنی ثریا، «جاسم جادری» استاندار هرمزگان در رابطه با برنامههای توسعه مناطق ساحلی جنوب کشور گفت: بعد از سفر رییسجمهور به هرمزگان ضمن بازدید از مناطق مکران تصمیمات خوبی در راستای توسعه این مناطق، از جمله بزرگراه بندرعباس _جاسک، تکمیل پروژه خط انتقال آب  جاسک، تا مین اعتبار صد میلیون دلاری برای خرید شناور برای بهرهبرداری از ماهیهای فانوس دریایی گرفته شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مرز ۳۲۰ کیلومتری بندر جاسک درک نار سواحل دریای عمان، سواحلی غنی است بحمدالله در کارگروه توسعه سواحل مکران تصمیمات خوبی گرفته شده است و ما معتقدیم عمران و آبادانی روزبهروز در این مناطق بیشتر میشود.

جادری اضافه کرد: بعد از سفر رهبری به این سواحل طرحهای خوب، اما زمانبری در دست احداث قرار گرفته است و پیشبینی شده که جمعیت در این منطقه دو برابر شود؛ اگر برنامههای دولت عملیاتی شود قطعاً میتواند در افزایش جمعیت تأثیر گذار باشد.

دریادار سیاری، در پاسخ به مجری برنامه که پرسید رقبای ما در استفاده از سواحل چه کاری انجام میدهند، اظهار داشت: ما باید حرکت کنیم بهسوی بازگشت به دریا تا در راستای توسعه بنادر موفق باشیم؛ ما میبینیم که چه بنادری در منطقه در حال توسعه است.

وی تأکید کرد: باید اعتراف کنیم که از این مناطق غفلت کردهایم و اگر این دفعه هم غفلت کنیم بندر گوآدر هم از ما پیشی میگیرد دقیقاً مثل آن زمانی که غفلت کردیم و جبل علی ایجاد شد.

وی افزود: الآن باید در سواحل مکران در فکر بازگشت به دریا باشیم تا شاهد پیشرفت باشیم؛ این نهتنها مربوط به همین مناطق است، بلکه توسعه دریا محور کشور به این مناطق وابسته است.

سیاری اضافه کرد: دنیا بحث بازگشت به دریا را مطرح کرده، چراکه به این پی برده است که چه منابع عظیمی در دریاهاست و ما چون غفلت داشتهایم باید بیشتر دقت کنیم.

وی در خصوص اهمیت و ویژگی جاسک نیز گفت: تمام سواحل مکران به بندر جاسک و نهایتاً پسابندر میرسد. اگر به جاسک و چابهار واقعاً توجه بشود، میتواند ما را از تنگناها در بیاورد.

جادری نیز در ادامه برنامه در رابطه با بحث صیادی و شیلات در بندر جاسک و مزیتهای منطقه اظهار داشت: هرمزگان از لحاظ اقتصادی در ایران کمنظیر است و نقش مهمی در صادرات و واردات هم ایفا کرده است. در بحث تولید و کاشت صیفیجات و در کنار آن منابع شیلات مواردی است که مورد توجه مسئولین قرار گرفته است و ما امیدواریم بتوانیم از این ذخیره عظیم استفاده کنیم اما مشکلاتی است که به کشاورزان ما فشار میآورد و دولت باید برای این مشکلات راهکارهایی را ارائه کند.

وی افزود: امیدواریم کارها را به نحوی پیش ببریم که هم مردم همان منطقه استفاده کنند و هم سایر مناطق کشور از دست رنج این افراد استفاده کنند.

مجری برنامه در این بخش با اشاره به لزوم توانمندسازی مردم بومی گفت: خیلی از اوقات وقتی ما به سمت توسعه میرویم اتفاقی که در یک منطقه میافتد این ست که معمولا با گسیل شدن سرمایهگذاران غیر بومی نهایت پیشرفتی که برای یک بومی رخ می دهد این میشود که آبدارچی و دربان همین سرمایهدارها و سرمایهگذارها میشود.

جادری در واکنش به توانمندی نیروهای بومی افزود: در سفر رییس جمهوری یکی از مواردی که موظف به انجام آن شدیم احداث مرکز آموزش فنی و حرفهای بود که اهالی محل را تقویت کنیم؛ درست است که در مناطق آزاد افراد بسیاری سرمایهگذاری کردند ولی چیزی عاید مردم بومی نشد ولی ما در جاسک به دنبال این امر هستیم که ضمن اینکه صنعت پیشرفت کند جیب مردم هم پر شود و اینکه مردم همان منطقه هم آموزش ببینند که چگونه از این منابع استفاده کنند تا خدایناکرده زیر چرخهای توسعه له نشوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل برنامههایی که در کارگروه توسعه سواحل مطرح است تقویت نیروهای بومی و توسعه پایدار و متوازن مناطق است.

جادری همچنین در رابطه با زمینهای خریداری شده جاسک توسط سرمایهداران و رانت اطلاعاتی برخی افراد و گران شدن قیمت زمینهای جاسک پس از اعلام بهعنوان منطقه ویژه توسط دولت، گفت: متأسفانه این امر در هنگام توسعه در هر منطقهای اتفاق میفتد و متأسفانه این واقعیت در خرید زمینها، وجود دارد ولی بنده مشاورم را به منطقه اعزام کردم که تا تصویب طرح جامع جاسک مردم را تشویق کنیم که از هرگونه خرید و فروش و معامله خودداری کنند تا از گسترش این امر جلوگیری شود. من باز هم از همینجا از مردم شریف جاسک خواهش میکنم بدون هرگونه عجله از هرگونه خرید و فروش زمین جلوگیری بکنند.

مهمان تلفنی دیگر برنامه «سید علی استیری» عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بود که به بررسی چگونگی توسعه بنادر ایران پرداخت.

استیری در خصوص بهبود جایگاه ایران در افزایش کیفیت بنادر و بازگشت به دریا، گفت: بنادر ما حدود ۱۸۰ میلیون پوند ظرفیت تخلیه و بارگیری را دارد و حدود ۱۴۰ بند کوک و بزرگ در کشور داریم؛ ما در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۳۰ میلیون تن از این ظرفیت برای صادرات و واردات استفاده کردیم.

وی اظهار داشت: آن چیزی که مهم است، ما باید توسعه دریا محور را داشته باشیم و سعی سازمان بنادر همیشه این بوده و هست؛ نکتهای که در ارتباط توسعه دریا محور است این است که جمعیتی از پیشکسوتان دریایی کشور با کمک بخشهای دولتی سعی دارند که در این راستا فرهنگسازی کنند تا جمعیت در سواحل حضور داشته باشند و به بهبود این امر کمک کنند.

استیری در پاسخ به مجری برنامه در رابطه با پیشرفت جبل علی تا جایی که مدیریت واردات ما را هم به دست گرفته است، گفت: کل جمعیت امارات به اندازه مردم بومی مناطق ما هم نیست و بنادر ایجاد شده آنها با استفاده از نیروهای خارجی بوده و اینکه در امارات فقط به توسعه بندر و تجارت مدنظر بوده است.

وی افزود: بندر شهید رجایی چیزی از بندر جبل علی کم ندارد، اما نکتهای که هست ما با مسائل سیاسی و تحریمها روبهرو هستیم. اگر این فضای سیاسی تلطیف شود مشکلات تا حدودی حل خواهد شد.

مجری برنامه با اشاره به اینکه ما کوتاهیهایی کردهایم که کار را به جایی رسانده که کشتیهای مان بارشان را در جبل علی تخلیه میکنند، گفت: آیا این امور به تحریم مرتبط است؟ در مورد این مسائل و سوء مدیریتهای ما مصادیق بسیاری هست، ولی اینکه فکر کنیم با تلطیف فضای سیاسی اتفاق خاصی بیفتد و ربط دادن این موضوع با تحریمها ظاهراً درست نیست و نباید بیهوده امیدوار باشیم.

سیاری نیز در رابطه با نقش تحریمها در این راستا افزود: ما باید با رویکرد مناسب این کار را پیش ببریم؛ باید برگردیم به عقب و ببینیم که اول انقلاب وضعیت بندرعباس چگونه بود والان چگونه است؛ اگر بخواهیم قطعاً میتوانیم شرایط را تغییر بدهیم.

در این بخش گزارشی از اقدامات نیروهای دانشجوی جهادی پخش شد که به منطقه مکران سفر کرده بودند.

سیاری در خصوص برنامههای همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی گفت: همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی دومین همایشی است که ما در منطقه برگزار میکنیم و هدف از این همایشها این است که افرادی که بیشتر دلسوز هستند در محل کار حضور پیدا کنند که و به ارائه نظرات و راهکارهای مدنظرشان بپردازند.

وی در رابطه با جمعیت سواحل جنوبی با نمایش اسلایدهایی اظهار داشت: شاخصهای پیشرفت و توسعه حدود ۸۰ درصد در مناطق شمالی کشور جمع شده است و این نشان میدهد که ما آمایش توسعهای مناسبی نداشتیم.

فرمانده نداجا گفت: استعمار در یک برنامهریزی طولانیمدت ما را از مناطق دریایی دور کرده است.

سیاری همچنین در پایان با بیان برخی مسائل تاریخی افزود: این عوامل باعث شده ما نتوانیم از این ظرفیت بهخوبی استفاده کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار