گفتگو با۳۰ تن از شاعران انقلاب اسلامی

«شعر و انقلاب» از سروش رسید

کتاب «شعر و انقلاب»، حاصل گفتگوی ۳۰تن از شاعران انقلاب اسلامی با حسن زورق در کتابی به کوشش خودِ او، توسط انتشارات سروش منتشر شد.
کد خبر: ۲۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸ - 07June 2014

«شعر و انقلاب» از سروش رسید

به گزارش خبرگزاری دفا مقدس، «شعر و انقلاب» عنوان مجموعه گفتوگوی «محمدحسن زورق» با 30 تن از شعرای انقلاب اسلامی است. چنان که در مقدمه کتاب آمده است، این اثر حاصل برنامهای تلویزیونی با عنوان «گلبرگ» است که در 30 قسمت تهیه و از شبکه چهارم سیما پخش شده است. در این گفتوگوها چند محور اساسی پیگیری شده است؛ نخست آن که شعر انقلاب اسلامی چیست و ویژگیهای آن کدامند؟ دوم آن که شعر انقلاب اسلامی از کدامین مقطع زمانی آغاز شده است؟ سومین پرسش آن که، چه کسانی آغازگران و پیشگامان شعر انقلاب اسلامی بودهاند؟ و سرانجام این که شعر انقلاب اسلامی چه تاثیری بر شعر و ادبیات سایر کشورهای اسلامی داشته است؟

«شعر و انقلاب» شامل مقدمه، 30 گفتوگو با 30 شاعر انقلاب اسلامی، آخرین فصل-دربرگیرنده معرفی مولف، فهرست آثار وی و نمونههایی از سرودههای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وی- و ضمیمهای با عنوان «مکتب ادبی خراسان، از فردوسی تا حمید سبزواری» است.
 
«رضا اسماعیلی، صابر امامی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس براتیپور، سعید بیابانکی، فاطمه راکعی، مصطفی رحماندوست، حمید سبزواری، کامران شرفشاهی، احمد عزیزی، افشین علا، علیرضا قزوه، غلامحسین عمرانی، عبدالجبار کاکایی، جواد محقق، مشفق کاشانی، علی موسوی گرمارودی و سیمیندخت وحیدی از  شاعرانیاند که در این اثر با آنها گفتگو شده است.
 
محمدحسن حاجی علیمحمدی، متولد 1329 تهران است. وی از نوجوانی شعر میگفته و در 17سالگی تخلص«زورق» را برای خود برگزیده است. زورق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخست معاون سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی و سپس مدیر عامل انتشارات سروش و سردبیر مجله سروش شد. وی از سال 1360 تا رحلت امام خمینی(ره) معاون سیاسی صداوسیما و عضو شورای سرپرستی این سازمان بود. زورق از دانشگاه عالی دفاع ملی دکترای مدیریت استراتژیک دارد و در سالهای اخیر مسوولیتهای متعددی داشته و در حوزههای ارتباطات، تاریخ و مدیریت تدریس میکند.
 
محمدحسن زورق، آثار متعددی در حوزههای ارتباطات، تاریخ، شعر و ادبیات و سیاست دارد، از جمله «مبانی تبلیغ»، «آیین برنامهسازی رادیویی»، «ارتباطات و آگاهی(سه جلد)»، «شهر گمشده»، «دو حرکت در تاریخ»، «خورشید در خون»، «هفت شهر»، «کعبه در زنجیر»، «سپیده سر زده است»، «ناسیونالیسم عربی و انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی ایران؛ ریشهها و دورنمای آینده» و ...
 
انتشارات سروش، کتاب «شعر و انقلاب» اثر محمدحسن زورق را با شمارگان 500 نسخه، 344 صفحه، قطع وزیری،  روانه بازار نشر کرده است.-
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار