اطلاعیه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت 15 خرداد

قیام پانزده خرداد ریشه در عاشورا دارد

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت فرا رسیدن 15 خرداد اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن تأکید شده است: قیام 15 خرداد 1342 حرکتی اسلامی، ارزشی و منبعث از چشمه‏های اصیل قرآنی بود.
کد خبر: ۲۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶ - 03June 2014

قیام پانزده خرداد ریشه در عاشورا دارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از ساری، در بخش نخست این اطلاعیه آمده است:  قیام 15 خرداد برگ زرینی از حماسه آفرینی ملت عاشورایی ایران اسلامی است که در تاریخ این مرز و بوم جاودانه خواهد ماند.

این اطلاعیه اضافه میکند: 15خرداد روز قیام خونین مردم عاشورایی است که به رهبری امام خمینی(ره) برای اسلام به میدان آمدند و علیه نظام ستمشاهی شوریدند.

در این اطلاعیه با اشاره به اینکه 15 خرداد روز آغاز نهضت مقدس اسلامی است، تصریح شده است: 15 خرداد روزی است که ملت ایران زیر بیرق اسلام گرد آمد و برای مقابله با دشمنان اسلام و قرآن وارد صحنه شد و پشت رژیم ستمشاهی را به لرزه انداخت.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران در این اطلاعیه منشأ و خاستگاه قیام پانزده خرداد را اندیشههای روحانیت مبارز شیعه، به رهبری حضرت امام خمینی(ره) عنوان میکند و میافزاید: در اندیشهها و تفکر آن حضرت، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام جایگاه خاصی داشت.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: قیام اسلامی و فراگیر مردم ایران در پانزدهم خرداد 1342، باعث افزایش آگاهی سیاسی مردم و حضور بیشتر آنها در صحنه شد و باتثبیت رهبری امام خمینی(ره)، گروههای سیاسی غیرمذهبی به حاشیه رانده شدند.

این اطلاعیه با اشاره به نقش محوری و اساسی حضرت امام خمینی(ره) آن امام عزیز را به عنوان یک مرجع و رهبر روشنضمیر دانست که تهاجم فکری و فرهنگی دشمنان اسلام را بخوبی دریافته بود و سعی در زدودن آثار آن داشت؛ آسیبهایی که ناشی از تبلیغات فرهنگی رژیم شاه بود: جدایی دین از سیاست، کوبیدن اسلام، ارائه مکتبهای پوشالی، انحرافی و فریبنده و دعوت مردم به آنها.

 در این اطلاعیه قیام 15 خرداد 1342 حرکتی اسلامی، ارزشی و منبعث از چشمههای اصیل قرآنی عنوان و تأکید شده است: این قیام با الهام گیری از واقعه ی عاشورا به وجود آمده است.

 در ادامه ی این اطلاعیه نیمه ی خرداد صبح صادقی برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران معرفی و تأکید شده است: بذرهای این حرکت عظیم در چنین قیامی افشانده شد.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندراندر ادامه ی این اطلاعیه با اشاره به فرموده ی  امام خمینی (ره) که «سالروز خرداد 1342 خمیر مایه نهضت مبارک ملت بزرگ ایران و روز بذر انقلاب بزرگ اسلامی ماست و ملت عزیز ما باید این بذر پربرکت را در عصر عاشورای سال 1383 قمری جستجو کند.» بیان کرده است: قیام 15 خرداد را نمی توان یک حادثه و اتفاق تصور نمود، بلکه باید ریشه آن را باید در عاشورا جستجو کرد.

در ادامهی این اطلاعیه قیام مردم در 15 خرداد 1342 راهگشای حرکت انقلاب اسلامی عنوان شد که امام خمینی(ره) با هدف نجات مظلومان، آن را رهبری کرد که تخت فرعون های زمان را لرزاند و باعث بیداری مسلمانان جهان گشت و دل مستضعفان را به نور امید روشن ساخت.

در پایان این اطلاعیه آمده است: قیام خونین 15 خرداد که به رهبری امام خمینی(ره) و در سایه ی وحدت و همدلی ملت انقلابی ایران اتفاق افتاد، نقطه عطفی در دگرگونی های ملی و بین المللی و حتی جهانی بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار