(بخش سوم)/ ناخدایکم صمدی در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس تبیین کرد

نقش نیروی دریایی ارتش در عملیات بیت‌المقدس/ بررسی دلایل تضعیف ارتش در آغاز جنگ تحمیلی

فرمانده اسبق گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش ضمن تبیین نقش نیروی دریایی در عملیات بیت‌المقدس به تحلیل و بررسی دلایل تضعیف ارتش در آغاز جنگ تحمیلی پرداخت.
کد خبر: ۲۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳ - 28May 2014

نقش نیروی دریایی ارتش در عملیات بیت‌المقدس/ بررسی دلایل تضعیف ارتش در آغاز جنگ تحمیلی

ناخدایکم "هوشنگ صمدی" فرمانده اسبق گردان تکاوران نیروی دریایی در منطقه بوشهر که 61 ماه از دوران جوانی خود را در جبهههای حق علیه باطل سپری کرده است در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس ضمن تبیین نقش نیروی دریایی در حراست از مرزهای جغرافیایی کشور در دوران دفاع مقدس و عملیات بیتالمقدس گفت: نیروی دریایی تا پیش از عملیات بیتالمقدس بطور گسترده در جریان جنگ درگیر نشده بود که در این عملیات حضوری موثر داشت.

وی افزود: عملیات بیتالمقدس در چهار مرحله عملیاتی انجام شد و نیروهای سپاه و ارتش با هم مختلط شده و حمله را در تاریخ دهم اردیبهشت علیه دشمن بعثی آغاز کردند، تکاوران تا آن زمان در موضع دفاعی جاده اروند کنار فعالیت میکردند و از آنجا تا خسروآباد از ضلع غربی شط العرب دفاع میکردند.

صمدی با اشاره به نقش و حضور موثر نیروی دریایی در این عملیات گفت: نیروی دریایی ضمن حضور موثر در این عملیات ادوات و مهمات سنگینی را به محورهای عملیاتی منتقل کرد.

وی همچنین یادآور شد: هنگامی که راههای زمینی جبهه آبادان قطع شد و دیگر از راه زمینی ورود به خرمشهر و آبادان مقدور نبود. یکی از کارهای اساسی که نیروی دریایی در این مرحله انجام داد این بود که از طریق بهمنشیر و دو پایگاه چویب ده و قفاس انتقال و جابه جایی نیروها و تجهیزات و آذوقه را با هلی کوپترها و هاور کرافتها به محورهای مورد نظر انجام دهد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه نیروی دریایی در این عملیات حضور گستردهای داشت، افزود: این نیرو در عملیات بیتالمقدس یک گروه رزمی تکاوران را داشت که من فرمانده این گردان بودم، یک گردان تکاوری از منجیل و پنج گردان دریایی را با هاورکرافتها و هلی کوپترهای نیروی دریایی در این منطقه مستقر کرده بود.

وی در این رابطه افزود: نیروی دریایی در این عملیات بیش از 300 فروند قایق تندرو آماده کرده بود، برای اینکه بتوانیم لشکرهای عمل کننده را از آن سوی رودخانه کارون و کرخه به آنطرف رودخانه انتقال بدهیم، بنابراین هر صد فروند قایق را در اختیار یک قرارگاه قرار داده و یک گروهان غواصی را جهت حفاظت نیروهای در حال عبور از رودخانه در منطقه مستقر کردیم.

صمدی با اشاره به نقش غواصهای نیروی دریایی در نصب و پلهای شناور بر روی رودخانه کرخه در عملیات بیتالمقدس گفت: گردان تکاوران رزمی ضلع غربی یگانهای حمله کننده را در دست داشتند.

وی افزود: تکاوران نیروی دریایی در این عملیات از روز اول خرداد بصورت پنهانی به داخل خرمشهر میرفتند از رودخانه عبور نمودند، برخی با شناور و برخی با قایقهای تندرو و از آن طرف کار شناسایی را انجام میدادند و مقرهای تجمع دشمن و انبارهای مهماتش را پیدا کرده و مورد انهدام قرار دادند.

دلایل تضعیف ارتش در اوایل انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی

وی در تشریح وضعیت نابسامان ارتش ایران و انسجام و امتیازات زرهی و اطلاعاتی ارتش عراق در آغاز جنگ تحمیلی گفت: ارتش تضعیف شده ایران، ستون پنجم قوی عراق در داخل کشور، هواپیماهای جاسوسی آواکس آمریکایی و ارائه طرحهای عملیاتی که استراتژیستهای آمریکایی در اختیار ارتش عراق گذاشته بودند همه و همه عراق را در موضع قدرت و ایران را در موضع ضعف قرار میداد.

فرمانده اسبق گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: اگرچه نیروی دریایی ارتش بخوبی تحرکات مرزی را رصد کرده و حتی در یک ماه قبل از جنگ به نیروهای خود حالت آماده باش داده و با ناو نقدی دو هواپیمای سوخو متجاوز دشمن را مورد هدف قرار داده و همچنین در مدت یک هفته مانده به آغاز رسمی جنگ ستاد عملیات جنگ را در نیروی دریایی تشکیل میدهد اما اینکه چرا ارتش نتوانست در برخورد با معارضین و متجاوزین مقاومت بیشتری از خود نشان دهد دلایل عمدهای دارد، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

وی در این رابطه افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت ارتش از حالت نظم و دیسپلین خارج شد و این موضوع با ناآرامیهای مرزی و حضور و تحرکات منافقین در شهرهای مرزی کشور نیز بی ارتباط نبود، زیرا بخش قابل توجهی از نیروهای انقلابی ارتش جمهوری اسلامی در این نواحی در حال مخاصمه با معارضین بودند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: لشکر 92 زرهی اهواز که قویترین لشکر ما در منطقه خوزستان بود پس از افشای کودتای نوژه دچار از هم پاشیدگی، ضعف و اضمحلال شد، بطوریکه وقتی به این لشکر زرهی جهت کمک مراجعه کردیم متوجه شدیم که فرمانده گردان تانک این لشکر به عهده یک افسر مخابرات است حال اینکه در شرایط معمول باید یک سرهنگ زرهی فرماندهی این بخش را عهده دار باشد.

صمدی افزود: قوانین خدمت سربازی از دوسال به یکسال تقلیل یافته و به همین جهت بیشتر نیروهای وظیفه ترخیص شده و پادگانها تقریبا خالی از سرباز بودند. همچنین بعد از انقلاب اسلامی بخشنامه ای لحاظ شده بود که طبق آن هر فرد نظامی می توانست در محل بومی خودش به خدمت مشغول شود لذا بسیاری از نیروهای متخصص که باید در یگانهای خود حضور میداشتند بدون اینکه جایگزینی برای خود ایجاد کنند به دیگر شهرها مراجعت نموده بودند، که این جریان سبب شد تا کار به جایی برسد که زمانیکه یک تانک می بایست 7 خدمه مجزا و متخصص خود را داشته باشد خالی بماند.

و قانون دیگر این بود که هرکس از ارتش استعفا کرد باید مورد قبول قرار گیرد که در واقع مجموعه دلایل مذکور را می توان سبب تضعیف ارتش در دوران آغاز جنگ تحمیلی عنوان کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار