محسن رضایی در پاسخ به خبرنگار دفاع مقدس:

مقاومتم برای نوشتن خاطرات جنگ در حال تمام شدن است

محسن رضایی با بیان اینکه نگرانم از خاطراتم سواستفاده سیاسی شود، گفت: مقاومت من در حال تمام شدن است و ناچارم برای تحریف‌ها‌ی غیرمنصفانه دست به نگارش بزنم؛ که ان‌شاءالله خواهم نوشت.
کد خبر: ۱۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰ - 03May 2014

مقاومتم برای نوشتن خاطرات جنگ در حال تمام شدن است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر دیروز پس از بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، در نشستی خبری با حضور اهالی رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس مبنی بر اینکه "شما چه زمانی نسبت به ثبت خاطرات خود از دوران دفاع مقدس اقدام میکنید" اظهار کرد: در بحث دفاع مقدس تاکنون چیزی نوشتهام؛ دلیل آن هم فضای سیاسی کشور است. چرا که از خاطرات دفاع مقدس که افتخار ملی است سواستفاده سیاسی میکنند.

وی افزود: من در سالهای دفاع مقدس در بخش فرماندهی جنگ بودم، مطالب بسیار زیادی را از از امام، مسئولان و فرماندهان میدانم. نگرانی من این است که در این اوضاع سیاسی از این حقایق جنگ استفاده حزبی نشود، که میشود.

رضایی تصریح کرد: هر دولتی که تغییر میکند فضایی را درباره جنگ درست میکند. مثلاً وقتی اصلاحطلبان میآیند میگویند چرا جنگ پس از آزادی خرمشهر ادامه یافته است. حتی در مورد آن کتاب مینویسند، اما نتیجه این سؤال به این دلیل که پیرامونش کار تحقیقی صورت نگرفته و همه حقایق را منتشر نمیکنند، آسیب زدن به این حادثه تاریخی است. از طرفی وقتی اصولگرایان روی کار میآیند میگویند چه کسی به امام جام زهر داد. یعنی موضوع جنگ بازیچه گروههای سیاسی میشود.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس اضافه کرد: من درباره اشخاص و مسئولان کشور خاطراتی از جنگ دارم؛ این افراد کمک کردند و گاهی نیز اشتباه کردند؛ اگر اینها را بگویم نگرانیام این است که در مسائل جناحبندی هر کس از بخشی از این موارد علیه دیگری استفاده کند.

وی ابراز امیدواری کرد: این میراث بزرگ یعنی دفاع مقدس نباید بازیچه مسائل زودگذر شود، ولی مقاومت من در حال تمام شدن است و ناچارم برای تحریفهای غیرمنصفانه دست به نگارش بزنم؛ که انشاءالله خواهم نوشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه در پاسخ به این سوال که نمایشگاه کتاب را چگونه دیدید، اذعان کرد: نمایشگاه کتاب را از چند بعد دیدهام. اولین مسئله مشاوره دادن در مورد کتاب است؛ چرا که مخاطبان کتاب خودشان قدرت دستیابی را به بهترینها ندارند نیازمند گسترش مشاوره کتاب هستند. امسال بخش مهمی در سالن یاس دیدم که جوانان حزباللهی کار خوبی کرده و مشاوره کتاب میدهند. نیازمندان میتوانند به این غرفه مراجعه کرده و مشاوران برای دسترسی به کتاب بهتر آنها را رهنمون باشند اما باید اقداماتی چون سالن یاس در سالهای آتی گسترش یابد من این پیشنهاد را به وزارت ارشاد میدهم تا مشاوران را بیشتر کند. مسئله دیگر اینکه مردم از صبح تا شب در نمایشگاه هستند نیازمند تفریحند امسال از نظر تئاتر، موسیقی و... کاری خوبی صورت گرفته که خستگی را از روح مردم میکاهد.

وی در مورد دیپلماسی فرهنگی گفت: سالن ترجمه از بخشهای مهم نمایشگاه است اما دعوت از کشورهای افغانستان، تاجیکستان و کشورهایی که زبان فارسی در آنجا جریان دارد باید ادامه یابد زیرا دیپلماسی بدون پشتوانه فرهنگ به جایی نمیرسد اینکه مرتب با دنیا مذاکره کنیم اما ارتباط فرهنگی و هنری نداشته باشیم دیپلماسی ما هم بردی نخواهد داشت. امروز در پهنه وسیع زبان فارسی قرار داریم و نمایشگاه کتاب میتواند گستره ویژهای برای کشورهای فارسی زبان داشته باشد.

رضایی در خصوص وضعیت فرهنگ در سال جدید، افزود: آقای علی جنتی به بنده صراحتا گفت که به آقای روحانی گفته است اگر در حوزه فرهنگی میان دیدگاه های شما و مقام معظم رهبری اختلافی به وجود بیاید من نظر رهبری را ترجیح میدهم. به نظر من باید اجازه داد تیم فعلی وزارت ارشاد مستقر شود چون نقل و انتقالات معمولا یکسالی زمان میبرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته من اشکال جدی در حوزه فرهنگی را در بیست و یکی دو سال گذشته متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی میدانم که تا به حال نتوانسته یک فرهنگ انقلابی اسلامی و جهادی را در کشور محقق کند. به نظرم اگر این نهاد درست کار کرده بود فرهنگ جهادی الان در کشور ما مستقر شده بود. از سو دیگر انتقادات صریح رهبری از این شورا هم نشان داده که این نهاد در کارش موفق نبوده است.

نظر شما
پربیننده ها