باید هنرمندان ایرانی را که نق می‌زنند به سوریه ببریم

محمدحسین جعفریان، مستندساز و فعال فرهنگی، گفت: برای آنها که دل به امید بیگانگان بستند یک تور سوریه بگذاریم تا ببینند اگر امنیت نباشد چه می‌شود، ببینند چه بلایی سر مردم سوریه آمده است.
کد خبر: ۱۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸ - 25April 2014

باید هنرمندان ایرانی را که نق می‌زنند به سوریه ببریم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، دویست و چهل و پنجمین برنامه «شب خاطره» حوزه هنری با حضور و خاطره گویی «زائران صلح سوریه» دیروز 4 اردیبهشت ماه در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد. محسن مومنی شریف، مجتبی رحماندوست، علیرضا قزوه، حجت الاسلام زائری، بهروز افخمی، فرشته روح افزا، محمدحسین جعفریان، ناصر فیض، رضا امیرخانی، سلیم غفوری، محمدرضا شهیدیفر، فروز رجاییفر، محمد مرندی و روح الله رضوی در این مراسم حضور داشتند و خاطرات خود را از سفر به سوریه بازگو کردند.

محمدحسین جعفریان، نویسنده، شاعر، مستندساز و فعال فرهنگی که همراه کاروان صلح سوریه به این کشور سفر کرده بود در این مراسم ضمن تاکید بر اینکه دمشقی که دیدند با دمشقی که رسانه ها بازتاب داده اند بسیار متفاوت بود، گفت: دمشق شهری زنده و شلوغ بود، بازارها پر از جمعیت وخیابانها پر از ترافیک بود. اصلا به ما این احساس دست نداد که در سوریه جنگ است.

این مستندساز افزود: برخی از مناطق سوریه غیر از دمشق، واقعا ویران شده بود اما دو کیلومتر بالاتر از همانجا که از خانهها چیزی جز تلی از خاک باقی نمانده بود میدیدیم که عروس کشان است و مردم در خیابان پایکوبی میکنند.

وی با اشاره به دیدارشان با معارضان سوری توضیح داد: عده ای از آنها کسانی بودند که با اسد مشکل داشتند ولی اسلحه به دست نگرفته بودند و میگفتند که در آغاز تظاهرات ضد دولتی را ما تشکیل دادیم اما در حال حاظر آمدهایم زیر لوای دولت و در مناطق در دست دولت زندگی میکنیم و با کسانی که دست به کشتار مردم میزنند مخالفیم. آنها در جبهه تکفیریها نبودند و میگفتند درست است ما با اسد مشکل داریم اما بیش از مخالفتمان با اسد با تکفیریها مخالف هستیم.

وی ادامه داد: وقتی پرسیدیم چرا؟ گفتند اسد از 83 کشور اسیر گرفته است و او در حال حاضر در حال جنگ با کل دنیا است. میگفتند اگر اینها عنان کار را به دست بگیرند نه به اسد رحم میکنند، نه به مخالفین اسد و نه به مردم سوریه.

جعفریان گفت: در آنجا به آقای افخمی گفتم اینها را باید برای هنرمندان ایرانی که در کشور ما همواره نق میزنند و انتقاد میکنند بازگو کنیم؛ باید برای آنها یک تور سفر به سوریه ترتیب بدهیم و بیایند تا ببینند که اگر امنیت نباشد چه اتفاقی میافتد. آنها که دل به امید بیگانگان بستند باید بیایند ببینند که چه بلایی سر مردم سوریه آمده است.

وی افزود: در سوریه کاملا معلوم بود که چه کسانی با صلح و برای صلح میجنگند و چه کسانی دوستدار اسرائیلاند و چه کسانی دشمن اسرائیل و صهیونیسم هستند. خیلیها بودند که با اسد مشکل داشتند و منتقد دولت بودند ولی فهمیده بودند که باید با تکفیریها و 83 کشوری که بر علیه اسد میجنگند مبارزه کنند.

این شاعر و روزنامه نگار با اشاره به بازتاب خوب سفر کاروان صلح به سوریه گفت: من پیشنهاد میکنم سفر بعدی را با چهرههای جدیتر فرهنگی و همچنین با حضور تعداد بیشتری از فعالان به افغانستان ببریم و این تاثیر رسانه ای را به شیوه دیگری رقم بزنیم. در سوریه موضوع صلح بود و در افغانستان موضوع زبان و ادبیات فارسی است که بسیار مهم است و بارها هم مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. اگر این غنیمت حفظ نشود ما گنجینه بزرگی را از دست خواهیم داد.

جعفریان در پایان گفت: پیشنهاد دیگرم این است که حوزه هنری یک جایزه جهانی به عنوان «جایزه جهانی ادبیات پایداری» تشکیل دهد. چون جای این جایزه واقعا خالی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار