زرشناس در اختتامیه همایش حکمت هنر انقلاب اسلامی

آوینی بسیار ولایت مدار و متعهد به انقلاب بود

منتقد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر آوینی امروز بود قلب فعالیت‌هایش جنگ نرم بود.
کد خبر: ۱۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸ - 24April 2014

آوینی بسیار ولایت مدار و متعهد به انقلاب بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دومین روز همایش حکمت هنر انقلاب اسلامی با مشارکت موسسه اشراق و حوزه هنری عصر دیروز با حضور شهریار زرشناس، منتقد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید محمد حسینی، دبیر همایش و برخی اعضای حوزه هنری و نویسنده مقالات در این مرکز برگزار شد.

شهریار زرشناس در این مراسم با بیان اینکه سیدمرتضی آوینی متفکر دوران گذار است گفت: کسرت شخصیت و ورود او به اکثر حوزهها موجب شده که وجه مهم آوینی که به توعی نقطه وحدت شخصیت او نحسوب میشود مغفول بماند. گمان میکنم آوینی متفکر دوران گذار است و این نقش آوینی را برجسته کرده است بنابراین یاید آوینی را به عنوان یک متفکر درک کرد.

وی با بیان اینکه دوران گذار در حوزه فلسفه و حکمت و تاریخ یک مفهوم کلاسیک و روشن است که هم در تاریخ شرق و هم در تاریخ غرب وجود داشت، اظهار داشت: در تاریخ غرب مدرن به روشنی نشانههای انحطاط و ورود به فاز خود ویرانگری دیده میشود یکی از نشانههای این بحران انحطاطی در غرب مدرن، ظهور انقلاب اسلامی در دهه ۱۳۸۰ میلادی است.

این منتقد و متفکر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در پیچهای تاریخی به وقوع پیوست که نشان دهنده طلیعه داری انقلاب اسلامی است، توضیح داد: انقلاب اسلامی طلیعه دار یک خودآگاهی در زمان گذار است. ما در آغاز پایان تاریخ غرب به سر میبریم و به همین دلیل است که انقلاب اسلامی طلیعهدار میشود. آنچه آوینی را برجسته میکند این است که در سالهای دهه شصت که فضای غربت انقلاب بود فهمید که انقلاب اسلامی آمده تا ما را از سیطره غرب مدرن در مقیاس جهان و از سیطره غرب زدگی شبهه مدرن در مقیاس داخل جدا کند.

وی با اشاره به اینکه بعد اصلی اندیشه آوینی این است که چالشهای دوران گذار را درک کرده چرا که همیشه احساس میکند در شرایط نیاز باید کار انجام دهد، اظهار داشت: وی در این دوران به گذشته نرفته و به تاریخ جدید هم نیامده بلکه دراین راه در کشمکش است آوینی در نخستین نوشتههایش به این امر توجه میکند. وی به ماهیت سینما فکر میکند.

زرشناس در ادامه یادآور شد: آوینی در زمره اولینها در دهه شصت بوده که مسئله دوران گذار را مطرح کرد و راجع به آن تفکر کرد وی فهمید جهان کانون قلب تپنده نظام سرمایهداری است اگر کشوری بخواهد در مقابل سرمایهداری جهان بایستد باید خلاف جهت آن حرکت کند باید سیستم فرهنگی طراحی میشد تا جایگزین سیستمهای غرب باشد آوینی در زمره اشخاصی بود که به این مسائل فکر کرد.

وی با تأکید بر وضعیت ایجاد روشنفکری در ایران و تشریح آن گفت: آوینی با یک جریان روشنفکری و تهاجم فرهنگی در ایران مقابله کرد، اظهار داشت: آوینی امروز نیست اما حساسیتهای دهه شصت حس میشود اگر جنگ نرم را ببازیم مسئله فقط شکست سیاسی نیست ضربه آن از همه گذشته بیشتر خواهد بود. اگر آوینی امروز بود قلب فعالیتهایش جنگ نرم بود.

وی در ادامه افزود: آوینی بسیار ولایت مدار و متعهد به انقلاب بود اگر میخواهیم برای اقتصاد مقاومتی تئوری دهیم باید اقتصادی نئولیبرال را بشناسیم دو مسئله اصلی در حوزه اندیشهپردازی برای ما وجود دارد یکی اندیشیدن به نوعی اقتصاد جایگزین که به منزله عبور از این مرحله است و دوم اندیشیدن به مقوله جنگ نرم روشنفکران و دیگران علوم انسانی و کاربران و مبلغات آن هستند.

زرشناس اظهار داشت: متأسفانه مسئولان وزارت ارشاد خودیها را تضعیف میکنند این چالشهای ماست و عمدتاً جنبه تئوریک دارد و وقتی اجرا شد وجه عملی پیدا میکند آوینی اگر بود به اینها فکر میکرد. کنترل بازار نشر کتاب دردست معاند روشنفکری است و قوی هستند و فضای حاکم بر دانشگاهها جهان بینی سکولاریسم است بحث روشنفکری نوشتن و حرف زدن نیست بلکه جریان نیرومندی است که اغراض سیاسی را دنبال میکند.

وی با تأکید براینکه مسائل ما در عرصه فرهنگ و اقتصاد مسائل جدی و مهم است که اگر ناموفق باشیم خدای ناکرده دستاوردهای سیاسی هم از بین میرود و در پی آن استقلال وحدت و تمامیت ارزی و هویت دینی معرض خطر قرار میگیرد، توضیح داد: روزی که آوینی مقالاتش را در غربت مینوشت این موضوعات را میدید اما گمان میکنم اگر بود ما آوینی حکیم و متفکر و مبارز با جنگ نرم را داشتیم پس آن آوینی را بشناسیم و این تفکر است که گمشده است.

نظر شما
پربیننده ها