محمد منتظر قائم و حماسه کردستان

در آن شرایط حساس، محمد اولین نفری بودکه از هواپیما به بیرون پرید و به کوچکترها کمک می کرد تا پیاده شوند.
کد خبر: ۱۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱ - 24April 2014

محمد منتظر قائم و حماسه کردستان

خبرگزاری دفاع مقدس: مرداد سال 1358 بود، تازه از ماموریت بلوچستان برگشته بودیم. اخبار رادیو ساعت چهارده اعلام کرد که در کردستان در بین نیروهای اسلام و اشرار درگیری سختی رخ داده است.

همه بچههای سپاه یزد به شهید محمد منتظرقائم با اصرارمی گفتند: به هرنحوی که شده، ماباید خود رابه منطقه کردستان برسانیم. درآن موقع سن من خیلی کم بود، هنوز آموزش کامل ندیده بودم. پس از کسب تکلیف از مرکز سپاه، شهیدمنتظرقائم با شادی ماموریت کردستان را پذیرفت، قرارشدباهواپیما به کردستان برویم.

محمد ابتدا از اشخاص سربازی رفته و برادران آموزش دیده ثبت نام میکرد. او با اعزام من مخالف بود. بالاخره با تقلا و اصرار زیاد توانستم، موافقت محمد را کسب کنم. روحیه محمد، روحیه تاثیرگذاربود. امر و نهی نداشت. موضوع را با نگاههای نافذ و با لبخند رضایت، حل میکرد.

درهواپیما که نشستیم من دلهره داشتم و با اینکه با اصرارآمده بودم ولی فکر میکردم به دریای آتش میرویم. دائم نگاهم به صورت محمد بود که او چه عکس العملی از خود نشان میدهد. محمد کاملاً خونسرد و آرام بود. هنگامی که به فرودگاه کرمانشاه رسیدیم، چون فرودگاه در تیررس اشرارو ضدانقلاب بودبه طرف ماشلیک میشد.

خلبان هواپیماتصمیم گرفت بدون توقف کامل، نیروها را پیاده کند. در آن شرایط حساس، محمد اولین نفری بود که ازهواپیما به بیرون پرید و به کوچترها کمک می کرد تا پیاده شوند. ازآنجا به شهرستان روانسر رفتیم، که در حقیقت خط جبهه محسوب میشد. رعب و وحشت عجیبی وجودم رافراگرفته بود، اشرار دهها پاسدار را مثله کرده و حتی بیماران را در تخت بیمارستان به طرزفجیعی به شهادت رسانده بودند. این محمد بود که با اعمال و رفتارخود، به نیروها روحیه و دلگرمی میداد و زمینه نبرد و شهادت آماده میکرد.

لحظه لحظه حضور محمد در کردستان برای نیروها درس سعادت و زندگی بود. اگر درسهای زندگی او نبود شاید بسیاری از سرداران شهید و فرماندهان رشید تربیت نمیشدند. سرداران شهیدی چون ابراهیمی، عاصی زاده وحسن واصغرانتظاری، حسن دشتی و... متاثر از روح بلند محمد بودند. محمد پدر خوبی برای سپاه و راهنمایی دلسوز برای عموم مردم بود که با اخلاق نیک خویش، دلهای مایوس را امیدوار می کرد و مردم را با رفتار زیبای خویش به انقلاب جوش میداد.

او میدانست که آمریکا قدرتمندانه با تمامی امکانات نظامی به طبس آمده است. محمد یک لشکر به طبس نبرد، بکه با درک شرایط زمان با شتاب فراوان و بانیروی کم و اسلحه ژ-3خود را به محل حضورهلیکوپترهای آمریکایی رسانده بود واین شجاعت و صداقت اوبودکه منتظرقائم را جاودانه  تاریخ کردوبه جرات میتوانم بگویم هنوز، جوانی با این شجاعت و خصوصیات والای انسانی و اخلاقی ندیدهام.

احمد سلطانی 

برگرفته از کتاب ققنوس عشق/صدرالدین دهقان 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار