«آه با شین» و «شاه بی شین» پازلی از تاریخ که یکدیگر را کامل می کنند

مزینانی گفت: کتاب های «آه با شین» و «شاه بی شین» موضوعات متفاوتی دارند اما مانند پازلی یکدیگر را کامل می کنند.
کد خبر: ۱۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ - 23April 2014

«آه با شین» و «شاه بی شین» پازلی از تاریخ که یکدیگر را کامل می کنند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محمد کاظم مزینانی شاعر و نویسنده، درباره موضوع و مضمون کتاب «آه با شین» و تمایز آن نسبت به کتاب دیگرش « شاه بی شین» گفت: ساختار «آه با شین» داستانی تر و مبتنی بر تخیل است. برعکس موضوع کتاب «شاه بی شین» که مبنا و اساس آن بر مستندات پایه ریزی شده است.

این نویسنده در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه جلد اول «شاه بی شین» بر پایه مستندات و زندگی شاه نوشته ام. سعی کردم در جلد دوم روایتی داستانی را به کتاب اضافه کنم که برای مخاطب جذاب تر باشد.

وی با اشاره به انتشار جلد دوم "آه بی شین" ادامه داد: درون مایه و ساختار این کتاب داستان است. هر چند این اثر روایت تاریخی دارد و محوریت آن تاریخ است. اما واقعیت هایی است که با تخیل آمیخته شده و  ماجرای تاریخی را بیان می کند.

مزینانی در درباره دلیل نگارش دو جلد رمان انقلاب گفت: در کتاب «شاه بی شین» سعی داشتم شخصیت و رفتار شاه و دیکتاتور بودن او و این که به چه چیزهایی علاقه داشت و چه آرزوهایی برای خود و ملت داشت را نشان دهم، اما موضوع و محور داستانی جلد دوم با نام «آه با شین» روایت شخصیت و آدم هایی است که شاه را سرنگون کردند و در ادامه نوع زندگی کردن و رفتار آنان در داستان روایت می شود.

وی توضیح داد: در «آه با شین» بیشتر به کالبد شکافی آدم های انقلابی پرداخته ام که چه اهداف و آرزوهایی داشتند و چگونه فکر می کردند، در جلد اول کالبد شکافی شاه و اطرافیانش بود اما در جلد دوم کاملا متضاد جلد اول نوشته ام اما این دو کتاب پازلی هستند که همدیگر را کامل می کنند.

مزینانی با اشاره به این که نسل جوان هنوز انقلاب را به خوبی نشناخته اند، گفت: متاسفانه نسل جدید خیلی از انقلاب دور هستند و گسست وحشتناکی بین قبل از انقلاب و بعد از آن پیش آمده است.
نویسنده کتاب «شاه بی شین» در ادامه اظهار کرد: مسلما بازخورد ها و اثرات انقلاب در جامعه وجود دارد،

یعنی اثرات ثانویه آن باقی مانده است ولی شرایط انقلاب نه، متاسفانه آن جنبه عدالت طلبانه و وحدتی که در آن زمان میان مردم وجود داشت در حال حاضر وجود ندارد. ولی آن کنش و واکنش های انقلاب وجود دارد و نسل آینده را درگیر خواهد کرد. 

نظر شما
پربیننده ها