مروری بر نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی

کتاب «تاریخ شفاهی نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی» تدوین مجید نجف پور به تبیین نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی می پردازد.
کد خبر: ۱۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷ - 24April 2014

مروری بر نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی

خبرگزاری دفاع مقدس: در پیروزی انقلاب اسلامی عوامل مختلفی نقش داشتند که نخستین عامل آن رهبری هوشمندانهی امام خمینی (ره) بوده است. مدیریت جریان نهضت اسلامی و سپس انقلاب اسلامی به سمت استقرار پایههای نظام اسلامی را در تعامل رهبر کبیر انقلاب اسلامی را در تعامل رهبر کبیر انقلاب اسلامی با ارتش می توان دید.

محمدرضا پهلوی که بیشترین سرمایه گذاری را در نیروهای نظامی و به ویژه نیروی هوایی کرده بود، امید دداشت در آخرین روزهای حکومت خود ارتش از وی در برابر ملت حمایت کند و حافظ تاج و تخت او باشد.

علی رغم این تصور در 19 بهمن 1357 با بیعت همافران و خلبانان نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) و پیوستن آنان به انقلاب اسلامی تمام آرزوهای شاه نقش بر آب شد. از جمله رهبردهای حضرت امام خمینی (ره)  آن بود که بدنهی ارتش را از سران وابستهی آن جدا کرد و بدین ترتیب جوانان ارتشی مسلمان با علقههای مذهبی پذیرای فرمان حضرت امام مبنی بر فرار از خدمت و پیوستن به ملت شدند.

در میان ارتشیان نیروی هوایی پیشگام پیوستن بود. گرچه در بین نیروهای دیگر ارتش نیز شمار کسانی که با انقلاب اسلامی همراه شدند، کم نبودند.

در این راستا کتاب تاریخ شفاهی تدوین مجید نجف پور به تبیین نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی می پردازد.

این کتاب در چهار فصل تاریخچه تشکیل ارتش در ایران، قدرت سیاسی و عملکرد ارتش پیش از ظهور انقلاب اسلامی، همبستگی نیروی هوایی با انقلاب اسلامی و نیروی هوایی در خدمت انقلاب اسلامی تدوین شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

"انتخاب جیمی کارتر به ریاست جمهوری  آمریکا در نوامبر 1976 مصادف با آبان 1355 تکان شدیدی به رژیم شاه وارد کرد. کارتر و هوادران وی با شعار "نه ویتنام جدید، نه پینوشه جدید" ترس را در دل شاه بیدار کردند. به محض اینکه کارتر در 30 دی 1355 در کاخ سفید مستقر شد، در اولین اقدام خود صدور اسلحه به رژیمهای دیکتاتوری را قطع نمود...

و در قسمت دیگری از کتاب  می خوانیم:

انعکاس خبر راهپیمایی افسران، همافران و درجه داران نیروی هوایی و اعضای خانوادههای آنها در کیها فردای آن روز چنین گزارش شد:"نظامیان در حالی که فریاد می کشیدند (ما پرسنل هوایی هستیم، ما منتظر خمینی هستیم) از طول خیابان فرح آباد عبور کردندو تا چهار راه کوکاکولا ادامه پیدا کرد. تظاهر کنندگان اکثراً با لباس فرم نیروی هوایی بودند."

علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به شماره تلفن 22211194-021 تماس برقرار نمایند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار