«رابطه زهرآگین» روایت‌گر بمباران شیمیایی حلبچه

یوست آر هیلترمن نویسنده کتاب هدف از نگارش را این چنین بیان می‌کند: مهم‌ترین هدفم از نگارش این کتاب آن بود که ماجرای حلبچه را از زبان قربانیان جنگ شیمیایی، پزشکان معالج، افسران نظامی مطلع از کاربرد جنگ‌افزار‌های شیمیایی، عوامل اطلاعاتی و دیپلمات‌هایی که همواره با عبارت‌های زیرکانه از مواضع کشور‌های متبوعشان دفاع می‌کنند.
کد خبر: ۱۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲ - 20April 2014

خبرگزاری دفاع مقدس: از ویژگیهای عصر جدید گستردگی، دگرگونی و تنوع اطلاعات است، خصوصصیاتی که آنها را یکی از الزامات عصر جهانی شدن می دانند. دگرگونی اطلاعات و پیدایش اطلاعات جدید، سازه‌های گفتمانی کنونی را به چالش می کشند و با درنوردیدن مرزها، قرائتهای مختلف را بررسی می کنند. در چنین وضعیتی اسرار و اطلاعات  فرو خفته محلی، ملی و فراملی، یکی پس از دیگری سر برآورده و تحلیلهای یک جانبه درباره یک حادثه را، حتی اگر به تاریخ پیوسته باشد، به بازنگری وا می دارند.

جنگ عراق علیه ایران از جمله حوادث تاریخی است که در سطح ملی ایران، عراق و سطوح منطقهای وبین المللی تاثیراتی شگرف به جای گذاشته است. اگر متغیر مستقل جنگ هشت ساله عراق و ایران را انقلاب اسلامی بدانیم، ابعاد این تاثیر بنیادین و هویت ساز بیشتر نمایان خواهد شد. تحولاتی مانند سقوط نظام بعثی عراق و دیکتاتوری همچون صدام، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ششروع دور جدیدی از مبارزات مردم فلسطین علیه حکومت صهیونیستی، تحولاتی از این دست را اگر نگوییم به طور مستقیم تحت تاثیر جنگ ایران و عراق بودهاند، به جرات می توان گفت که از پیامدهای این تحول بزرگ هستند.

"رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه" نوشته یوست آر هیلترمن است که وی در مقدمه کتاب هدف از نگارش را این چنین بیان می کند: مهم ترین هدفم از نگارش این کتاب آن بود که ماجرای  حلبچه را از زبان کسانی که به طور مستقیم شاهد آن بودهاند برای مخاطبان غربی بازگو کنم؛ از زبان قربانیان جنگ شیمیایی، پزشکان معالج، افسران نظامی مطلع از کاربرد جنگافزارهای شیمیایی، عوامل اطلاعاتی و دیپلماتهایی که  همواره با عبارتهای زیرکانه از مواضع کشورهای متبوعشان دفاع می کنند.

اما هدف مهم دیگرم این بود که ضمن رون کردن علل بروز این رویداد برای مخاطبان کرد و ایرانی، مشخص کنم که سیاستمداران غربی تصمیمات خود را در این زمینه بر اساس چه اطلاعاتی و چگونه اتخاذ  کردندو با پیامدهای خواسته و یا نا خواستهی آن چه بر خوردی کردند.

اگرچه هدف نهایی این کتاب، واکاوی موضوع حمله شیمیایی به حلبچه است، اما به این  بهانه موضوعات مهمی از جمله کمکهای بین المللی برای توانمدسازی عراق در ساخت و کاربرد جنگافزار های شیمیایی، سیر جنگ شیمیایی علیه ایران از آغاز تا پایان و موضع سازمانهای بین المللی و کشورهای غربی در قبال حملات شیمیایی عراق و نیز جزئیات تکاندهندهای از عملیات انفال علیه کردهای عراق و نسل کشی در شمال عراق، با استفاده از اسناد و مدارک و نیز مصاحبههای متعدد با فرماندهان نظامی، کارشناسان و شاهدان عینی از هر دو کشور ایران و عراق و سایر کشورهای مرتبط نیز به خوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمایی حلبچه


این کتاب به نویسندگی یوست آر. هیلترمن، و به ترجمه یعقوب نعمتی وروجنی از سوی نشر مرز و بوم چاپ شده که در 10 فصل نوشته شده است.

 در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

با آغاز عملیات جدید ایرانیان در 10 مارس 1985 میلادی (19 اسفند 1363 ش) عباس فروتن همراه با یک
روه 120 تنی از دانشجویان پزشکی که همگی به ماسک ضدگاز و دیگر تجهیزات حفاظتی فردی مجهز بودند بار دیگر به جبهه اعزام شد. یکی از این دانشجویان به نام محمد عباسی در مصاحبهای در سال 2002م(1381 ش) می گوید:

"من همیشه  از لباسها و تجهیزات ضد گازم استفاده می کردم و حتی موقع خواب هم انها را می پوشم. اگر این کار را نمی کردیم دکتر فروتنبر سر ما فریاد می کشید".

فروتن می گوید که عراقیها معمولاً پیش از کاربرد گاز شیمیایی برای مقابله با عملیاتهای ایران دو یا سه روز صبر می کردند. برای نمونه، نخستین حمله شیمیایی در جریان عملیات بدر در ساعت 4 بعد از ظهر...

علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب با تلفن نشر مرز و بوم 66481531-021 تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار