سردار میریان در گفتگو با دفاع مقدس مطرح کرد

بصیرت و دشمن‌شناسی شاخصه‌های اصلی سپاه/ فرماندهان سپاه در جنگ ساخته شدند

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه با تأکید بر نقش بسزای سپاه در جنگ تحمیلی، گفت: یگان‌های سپاه به واسطه دوران دفاع مقدس تقویت شدند و بسیاری از فرماندهان سپاه نیز به تجربیاتی دست یافتند که امروز از مدیران نخبه کشور به حساب می‌آیند.
کد خبر: ۱۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳ - 20April 2014

بصیرت و دشمن‌شناسی شاخصه‌های اصلی سپاه/ فرماندهان سپاه در جنگ ساخته شدند

سردار "سیّدمرتضی میریان" جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه در گفتوگو با خبرنگار دفاع مقدس با اشاره به سالروز تشکیل سپاه ویژگیهای خاص این نهاد را دو کلید واژه اسلام و انقلاب دانست و گفت: در دنیا حکومتی که حاکمیت دینی مطلق داشته باشد، تنها جمهوری اسلامی ایران است که اساس و پایه آن برمبنای قرآن و اسلام بنیان گذاشته شده است. ماهیت دوم سپاه انقلابی بودن است که در آن سراسر شور، نشاط، انگیزه، از خودگذشتگی و ایثار وجود دارد.

وی با بیان اینکه سپاه هرچه دارد از پذیرش مأموریت است، اذعان کرد: جالب است بدانید سپاه از همان بدو تأسیس تا به امروز در مأموریت به سر برده؛ به عبارت بهتر عاملی که باعث شد تا سپاه به جایگاه والایی دست یابد، پذیرش مأموریتهای خطیر در این 35 سالی است که از تأسیس این نهاد ارزشی میگذرد. واقعاً در شرایط سختی به سپاه این مأموریتهای خطیر واگذار شد.

سردار میریان در پاسخ به این سوال که چه شد امام سپاه را تشکیل دادند، اشاره کرد: حضرت امام(ره) در آن برهه احساس کردند انقلاب باید به هر طریقی حفظ شود و این مهم نیاز به یک نگهبان متعهد و مطمئن دارد که به سادگی از بین نرود و سپاه را تشکیل دادند. امروز برخی از کشورهای منطقه را میبینید که دچار مشکلاتی شدهاند، شاید دلیل این وضعیت عدم وجود چنین پشتوانهای باشد.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه الگوهای مدیریت جهادی در سپاه تمرین شده است، افزود: خوشبختانه سپاه نیرویی است با مدیریت جهادی که چندین بار این الگو در میان مدیران پاسدار ما تمرین شده است. همچنین فرهنگ و اعتقادات نیز یکی از دلایل دیگر اقتدار روزافزون سپاه به شمار میرود و مطمئناً سبزجامگان بازوی ولایت فقیه هستند به گونهای که مقام معظم رهبری نیروهای مسلح این نظام را قدرت خدا بر روی زمین میدانند.

سردار میریان در بخش دیگری از صحبتهای خود مردمی بودن را شاخصه مهم و موفقیتآمیز سپاه دانست و گفت: یکی از ویژگیهای دیگر سپاه مردمی بودن است چرا که تمام همّ و غمّ سپاه، مشکلات و بحرانهای مردم است و از آنجائی که با اقشار مختلف جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد بسیار قدرتمند است و در این میان نقش پیکره عظیم بسیج نقش تعیینکنندهای دارد. این نهاد وصل به یک مجموعهی قدرت مردمی است. همچنین یکی از ویژگیهای بارز سپاه در بعد اعتقادی نهفته است که خوشبختانه با قدرت لایزال الهی ارتباط دارد.

وی با اعتقاد به اینکه حقانیت و قدرتمندی سپاه در جنگ به اثبات همگان رسید، تصریح کرد: جنگ تحمیلی باعث شد که سپاه با مردم گره بخورد و تقویت یگانهای سپاه نیز در دوران دفاع مقدس محقق شد. جنگ به ظاهر خرابی زیادی داشت ولی حضرت امام(ره) جنگ را نعمت میدانستند، دفاع مقدس برای سپاه نیز برکات زیادی داشت که یکی از مهمترین آن ها، تربیت فرماندهان خوب و نخبهای بود که امروز این نهاد ارزشی را متحول ساختهاند.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه تجربیات دفاع مقدس را برای سپاه ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: استکبار جهانی به همراه کشورهای قدرتمند دنیا بسیج شدند تا جمهوری اسلامی را سرکوب کنند اما این تجربیات و دانشهای نظامی که به ارتش عراق انتقال داده میشد، غیرمستقیم به سپاه میرسید و همچنین آخرین تجهیزات پیشرفته نظامی هم در جنگ توسط رزمندگان جوان ما کشف شد و جالب است بدانید به سرعت مشابهسازی و سپس به مرحله تولید میرسید.

سردار میریان در خصوص مقایسه سپاه دیروز وامروز، گفت: لازم است در مقام مقایسه به چند محور اساسی توجه شود که قابل فهم، لمس و مشاهده است. خوشبختانه امروز در بعد کمّیت پیشرفت خوبی داشتیم که صدها تیپ، لشکر، گروه و مرکز آموزش شکل گرفتند. سپاه در این سالهای اخیر تلاش کرد تا به یک سازمان و ساختار منسجم برسد که بحمدالله با جذب اصولی استعدادهای نیروی انسانی به این مهم دست پیدا کند.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه در بُعد تجهیزات آنقدر پیشرفته شدهایم که ما را خودکفا مینامند، تصریح کرد: یک زمانی اسلحههای ابتدایی داشتیم و امروز یگانهای زرهی، توپخانه، موشکی، پهباد و انواع و اقسام تجهیزات نظامی ساخته شده است. در دفاع مقدس در ساخت کلاش 8 سانتی با مشکلات عدیدهای روبرو بودیم و امروز موشکی به طول 15 متر را به مرحله بهرهبرداری میرسانیم. البته ناگفته نماند که به لحاظ کیفیت سلاحها و تجهیزات سپاه با تجهیزات نوین و مدرن دنیا برابری میکند.

سردار میریان ابعاد دیگر پیشرفت سپاه را تحرک، ترابری، آموزش، رصد اطلاعاتی و کنترل فرماندهی را دانست و گفت: امروز یگانهای ما قابلیتی دارند که در کمترین زمان ممکن از جایی به جای دیگر منتقل میشوند. خوشبختانه توانستیم در ترابری هوایی، دریایی و ریلی به موفقیتهایی دست پیدا کنیم. در بحث آموزش، بزرگترین مجموعههای آموزشی منطقه را ایجاد کردهایم که در بخشهای مختلف نیروهای کارآمد و نخبهای را تربیت میکند. اشراف اطلاعاتی سپاه نیز امروز با کمک مردم بومی و مسلمان در گستره بالا و با دقت مطلوبی انجام میشود.

جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه ادامه داد: دوران دفاع مقدس فرماندهان ما صحنههای سخت و بحرانهای جدّی را دیدند و به نحو شایستهای این اتفاقات و رویدادها را هدایت کردند و امروز ما بهترین و دقیقترین کنترل فرماندهی را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارا هستیم. آمار پیشرفت در سپاه به سرعت افزایش مییابد و در مقابل، استکبار جهانی درگیر یک ضعف و افول سنگینی شده است چرا که دیگر با زور و چپاول نمیتوان سیاست و کارکردی را پیش برد و مردم آگاهانه به ضد استکبار رأی میدهند.

وی در خصوص نقش سپاه در مقابله با ابعاد سه گانه تهدیدات سخت، نیمه سخت و نرم، اظهار کرد: اگر امروز شاهدیم که در کشورهای همجوار اغتشاش وآشوب میشود و ما به یک جزیره امنی دست پیدا کردهایم دلیلش این است که سپاه در این سه جبهه وظیفه خودش را به خوبی انجام داده است. مقام معظم رهبری از سپاه رضایت دارند چون سپاه با بصیرت بالای خود در سه حوزه سخت، نیمه سخت و نرم، دشمنشناسی خوبی دارد.

سردار میریان در پایان توصیه کرد: همانطور که فرمانده کل سپاه چندی پیش اعلام کردند برخی از مسئولین ما هنوز نتوانستهاند در حوزه نرم دشمنان را به خوبی بشناسند، بنده هم به نوبه خودم توصیه میکنم که مراقب دشمنان باشید که پنهانی ضربه میزنند و عمدتاً از راه بزرگ جلوهدادن نقاط ضعف، ما را مورد حمله و هجمه قرار میدهند. در ابعاد سخت و نیمه سخت هم سپاه با تمام قوا عمل کرده واز این جهت هم به موفقیتهای زیادی دست یافته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار