وحید جلیلی:

روشنفکران یک‌ هزارم اسطوره‌هایی چون شهدا را داشتند چیزی برای آنها کم نمی‌گذاشتند

دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: شاملو در مدح ماندلا شعر دارد اما در مدح امام خمینی نه. اگر مدح بد است چرا خودشان مدح می‌گویند و آنوقت وقتی به انقلابیون می‌رسند می‌گویند هنر برای هنر است و بس.
کد خبر: ۱۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳ - 18April 2014

روشنفکران یک‌ هزارم اسطوره‌هایی چون شهدا را داشتند چیزی برای آنها کم نمی‌گذاشتند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دومین روز نخستین اردوی بانوان شاعر انقلاب اسلامی صبح امروز با سخنان "وحید جلیلی" دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی درباره "تجدید مطلع شعر انقلاب" آغاز شد.

جلیلی در این مراسم با اشاره به ویژگیهای شعر انقلاب و باید و نبایدهای آن، گفت: انقلاب اسلامی پر از شخصیتهای است که انسان میتواند به آنها دل ببندد، اگر روشنفکران یک هزارم اسطورههایی چون شهدای ما را داشتند چیزی برای آنها کم نمیگذاشتند، شاملو در مدح نلسون ماندلا شعر دارد اما در مدح امام خمینی نه و آدم چقدر باید کوته فکر باشد که رویکردش چنین باشد، اگر مدح بد است چرا خودشان مدح میگویند و آنوقت وقتی به انقلابیون میرسند میگویند هنر برای هنر است و بس.

دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه سخنانش به گنجینههای عظیم معارف و معادن مغموم در انقلاب اسلامی و دینمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه شعر آئینی ما به سمت شعر انجمن حجتیه میرود و شما باید شعر آئینی را نجات دهید، شعر آئینی که متعلق به انقلاب اسلامی باشد، شعری که الهام گرفته از گنجینههای عظیم معارف ما باشد همان گنجینههایی که شاعران بزرگ ما را مانند حافظ، مولوی و سعدی ماندگار کرده است.

وی گفت: شاعر پیغمبر نیست که منتظر الهام باشد، شعرای بزرگ ما برای چند بیت شعر تلاش میکردند و اشعارشان نتیجه حکمتشان بود مثلاً مولوی از شعر استفاده رسانهای کرده و حکمت را بیان کرده است.

جلیلی با اشاره به ضرورت تجدید نظر در فرم، مضمون و محتوای شعر امروز خطاب به شاعران گفت: شما نباید معطل کنگرهها باشید، امروز کودک جامعه منتظر مفاهیم است و شما میتوانید با احیای قالبهای مختلف، مفاهیم را منتقل کنید، شاعر باید نگاه جهادی داشته باشد و هرجا که نیاز به حضور رسانه هنری او شد در حد پشتکار و استعدادش حضور یابد. شما باید خلاها ا برطرف کنید و انشاالله در آینده نه چندان دور طیف رنگارنگی از غالبهای شعر با کوشش شما در شعر انقلاب احیا شود.

نظر شما
پربیننده ها