دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

انقلاب، هنر را به یک هنجار تبدیل کرد

دبیر کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قبل از انقلاب مردم به هنر به عنوان یک ناهنجاری نگاه می‌کردند گفت: پس از انقلاب هنر به یک هنجار تبدیل شد و هنرمندانی که امروز در جامعه جایگاهی دارند دارای چنین رویکردی هستند.
کد خبر: ۱۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱ - 16April 2014

انقلاب، هنر را به یک هنجار تبدیل کرد

 به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، محمدعلی خبری دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز در نشست علمی و میزگرد تخصصی «هنر انقلاب اسلامی، رسالتها و چالشها» با بیان اینکه خوشحالم که در شهر قم چهار نهاد فرهنگی یک موضوع  را پیگیری میکنند، گفت: امیدوارم این همکاری گامی برای تولید آثار هنری در جامعهای که نظریهپردازان و هنرمندان بزرگی دارد باشد.

وی با اشاره به نتایجی که پس از انقلاب در نظریهپردازی به دست آوردهایم، بیان کرد: قبل از انقلاب بیشتر آنچه در دست هنرمندان بود از کتاب فلسفه هگل بود ولی امروز کتب گرانقدر زیادی در این حوزه وجود دارد.
 
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ما دارای هنری بودیم که توجه به ابعاد مختلف آن نظریههای ما را به وجود آورده است، گفت: آنچه که به عنوان هنر ایرانی و اسلامی در همه ابعادش میبینیم در جای جای زندگی انسان حضور دارد.
 
وی با بیان اینکه مهمترین خصیصه هنر غربی انسان محور بودن و مهمترین خصیصه هنر ما وحیانی بودن است، تصریح کرد: انقلاب تأثیر بزرگی بر فرهنگ ما داشت و ما را به هویت خودمان بازگرداند.
 
خبری عنوان کرد: مسئله برخورد با تولیدات غربی از مسائلی است که پس از سالها بررسی هنوز در اول راه هستیم.
 
وی با بیان اینکه هنر به مفهوم غربی با مفاهیم ما متفاوت است گفت: به علت ترویج فرهنگ غرب در ایران یک گسستی در زبان، فرهنگ و آثار ما به وجود آمد.
 
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شاخصههایی که در غرب برای هنر مطرح میشود با فرهنگ ما بیگانه است، افزود: هنر در جامعه ایرانی به عنوان یک نهاد فرهنگی است که از بدو تولد تا مرگ حضور دارد و بسترهای مختلفی مانند اقتصاد، جامعه شناسی و... را به وجود آورده است.
 
وی بیان کرد: هنر نمایشی در ایران به حاشیه رانده شد و تئاتر جایگزین آن شد و همواره این بحث وجود دارد که جایگاه تئاتر در این بستر فرهنگی کجاست.
 
خبری با اشاره به تأثیر امام(ره) در مسائل فرهنگی گفت: پیام و فرمایشات امام (ره) و توجه کردن بر مسائل فرهنگی موجب شد که هنرمندان مورد تأثیر قرار بگیرند و اندیشههای امام (ره) را در آثار خود پیاده کنند.
 
وی عنوان کرد: با پافشاری مردم انقلاب اسلامی محقق شد و هنر انقلاب اسلامی در همان بستر که مردم نیز وجود داشتند به وجود آمد.
 
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهمترین مسئله در آن دوران متعهد بودن به ارزشهای انقلابی بود که در نتیجه روحیه انقلابی در کارهای فرهنگی متبلور شد.
 
وی بیان کرد: در ابتدای انقلاب نهادهایی که در قم با هدف تحقق انقلاب به وجود آمده بودند به نهادی برای ترویج هنر تبدیل شدند.
 
خبری با بیان اینکه قبل از انقلاب مردم به هنر به عنوان یک ناهنجاری نگاه میکردند گفت: پس از انقلاب هنر به یک هنجار تبدیل شد و اکثر هنرمندانی که امروز در جامعه جایگاهی دارند از همین افراد و با این رویکرد هستند.
 
وی تصریح کرد: در دفاع مقدس همین افراد انقلابی به کارهای هنری پرداختند و به هنرمندان بزرگی تبدیل شدند.
 
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی شدن هنرمند با مردم و با مسئولین در انقلاب خود را نشان داد، گفت: پس از انقلاب سوژهشناسی از بین مردم بود و موجب شد که هنرمند سالاری و بازیکن سالاری کمتر شود.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار