اقتدار ارتش (1)/ امیر مهرنیا در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

تمام روزهای دفاع مقدس نیروی هوایی در آسمان پرواز داشته است/ نیروی هوایی اقتصاد کشور را پشتیبانی کرد

سرتیپ دوم امیر احمد مهرنیا از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با معرفی گوشه‌هایی از حضور چشمگیر نیروی هوایی در دفاع مقدس گفت: تمام روزهای دفاع مقدس نیروی هوایی در آسمان پرواز داشته است.
کد خبر: ۱۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶ - 12April 2014

تمام روزهای دفاع مقدس نیروی هوایی در آسمان پرواز داشته است/ نیروی هوایی اقتصاد کشور را پشتیبانی کرد

سرتیپ دوم امیر احمد مهرنیا از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گوشه هایی از دلاورمردی های نیروی هوایی به خبرگزاری دفاع مقدس، گفت: به گواهی تاریخ در اوایل دفاع مقدس با وجود صدماتی که نیروی هوایی و ارتش خورده بود نیروهای مسلح از آماده ترین نیروها بودند و نیروی هوایی با ماهیت سریع السیر بودن در مناطق حساس عمل می کرد.

وی ادامه داد: قبل از آغاز جنگ سراسری عراق علیه ایران در شهریور 58 نیروی هوایی در قبال تجاوزات دشمن دفاع می کرد و شهدایی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. از سوی دیگر با حمله اصلی عراق در 31 شهریور 59 به خاک میهنمان تنها سه ساعت بعد ازتجاوز هوایی عراق، نیروی هوایی اولین پاسخ خود را از پایگاه بوشهر با 4 فروند هواپیما و پس از آن از پایگاه همدان، حملات مدافعه جویانه را در قبال دشمن انجام دادند.

خلبان پایگاه هوایی دزفول در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: تمام روزهای دفاع مقدس نیروی هوایی در آسمان پرواز داشته و حضور این نیرو به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مناطق عملیاتی بارز و مشخص است.

وی با اشاره به نمونه هایی از حضور دلاومردان نیروی هوایی در دفاع مقدس اظهار کرد: پوشش هوایی نیروی هوایی در اهواز تا جایی با اهمیت بود که عراقی ها جرات بمباران آن شهر را نداشتند.

استاد دانشگاه و پیشکسوت دفاع مقدس تصریح کرد: نیروی هوایی با تمام نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج، نیروی زمینی و نیروی دریایی با هماهنگی ودر هر جایی که لازم بود حضور پیدا کرده و رزمندگان اسلام را پشتیبانی می کردند.

وی با اشاره به مهمترین عملیات های که نیروی هوایی در آن حضور داشته افزود: عملیات های خیبر، والفجر8، کربلای 5 و مرصاد از جمله عملیات هایی است که نیروی هوایی در آن حضور شاخص داشتند ودر آخرین عملیاتی که ارتش و سپاه در آن همکاری داشتند عملیات مرصاد بود که بارها پادگان های منافقین بمباران شد ومنافقین در بخش های مختلف عراق سرکوب شدند.

وی افزود: نیروی هوایی در عملیات های گسترده در عمق خاک عراق شرکت داشته و پرواز هایی را علیه منابع نفتی عراق انجام داد و اقتصاد و منابع سوختی آن در جبهه های جنگ را با چالش روبرو کرد.

امیر مهرنیا با اشاره به کاهش در آمد نفتی عراق در دوران جنگ افزود: رژیم صدام ناچار شد برای این کاهش درآمد نفت مورد نیاز خود را از کویت و اردن و دیگر کشورهای عربی تامین کند.

پیشکسوت دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از عملیات های نیروی هوایی در قالب طرح اژدر بود که  هفته ای دو یا سه بار انجام می شد و اقتصاد کشور را سرپا قرار می داد. در این طرح نیروی هوایی از بندر امام(ره) که مهمترین شاهراه حیاتی کشور بود و تردد کشتی ها از آنجا انجام می شد حمایت می کرد.

امیر مهرنیا گفت: این عملیات با مشارکت 55 فروند هواپیما در طول روز مسیر ایمنی را برای نفتکش ها و کشتی های باری و تجاری ایجاد می کرد به طوری که با تلاش نیروهای انقلابی نیروی هوایی مردم کشورمان قحطی را حس نکردند.

پیشکسوت دفاع مقدس تصریح کرد: یکی از مهمترین عملیات های دفاع مقدس که از سوی نیروی هوایی انجام شد پرواز شهید دوران درون خاک عراق بود که پالایشگاه بغداد را بمباران کرد و از برگزاری اجلاس غیر متعهدها در خاک عراق ممانعت کرده و به ناچاراجلاس را به دلیل نا امن بودن عراق به دهلی نو انتقال دادند.

پیشکسوت نیروی هوایی گفت: عملیات های نیروی هوایی نام گذاری نداشته و تنها چند عملیات به نام های مختلفی چون حمله به اچ 3 و انتقام در 31 شهریورو عملیات 140 عملیات هایی است که نامگذاری شدند.
 
وی ادامه داد:در عملیات حمله به اچ3 حمله به سه پایگاه دوردست عراق در دستور کار قرار گرفت و با وجود فاصله 3 هزار و 500 کیلومتری و سوخت گیری در بین مسیر که ممکن نبود این عملیات انجام شد.
نظر شما
پربیننده ها