گزارش/ بخش دوم

چگونگی انجام عملیات نفوذ و رهایی گروگان توسط "تیپ نوهد"

تیپ ۶۵ نوهد طی چند سال آموزش‌های سخت و طاقت‌فرسای نظامی برای اجرای ماموریت‌های نفوذ و ضربه زدن به پایگاه‌ها و مناطق حساس دشمن در عمق خاک کشور و در هر جای جهان که لازم باشد وارد عمل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴ - 14February 2014

چگونگی انجام عملیات نفوذ و رهایی گروگان توسط

 به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، تیپ ۶۵ نوهد از یگانهای تکاور نیروی زمینی ارتش به شمار میرود که در راستای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشورمان، جوانان داوطلب و غیور این مرز و بوم را پس از جذب و استخدام، سازماندهی میکند و طی چند سال آموزشهای سخت و طاقتفرسای نظامی به آنها برای اجرای ماموریتهای نفوذ و ضربه زدن به پایگاهها، مناطق حساس و هر نقطهای که لازم باشد استفاده میکند.

کارکنان آموزش دیده این یگان قادرند انواع عملیات آزادسازی اسرا و گروگانهای خودی از دست دشمن را در تمام شرایط آب و هوایی به اجرا بگذارند و با کمترین تلفات پس از انجام ماموریتشان به پایگاه خود برگردند. در راستای تحقق موارد فوق هر کدام از کارکنان تیپ ۶۵ نوهد اعم از افسر و درجهدار باید در سالهای اولیه خدمت نظامی خود آموزشهای سخت و طاقتفرسایی را طی کنند.

در همین راستا در سلسله گزارشهایی به معرفی آموزشهای تیپ نوهد پرداختهایم که بخش نخست آن را میتوانید در اینجا بخوانید. بخش دوم این گزارشها به شرح ذیل است:

عملیات رهایی گروگان پس از گذراندن ۴۸ هفته آموزش سخت

کارکنان تیپ ۶۵ نوهد که در یگان «رهایی گروگان» سازماندهی و به کار گرفته میشوند باید قبل از سازماندهی، دوره «رهایی گروگان» را که مدت آن ۴۸ هفته آموزش است در آموزشگاه جنگهای نامنظم طی کنند تا قادر به انجام ماموریتهای آزادسازی گروگان در هواپیما، قطار، اتوبوس و ساختمان باشند.

در همین راستا کارکنان منتخب، به صورت فشرده در یک سال انواع آموزشهای مرتبط با ماموریت ذاتی یگان «رهایی گروگان» که شامل (شناخت تروریست – آشنایی با انواع سلاحهای سازمانی و غیر سازمانی – تیراندازی با انواع سلاحها – کوهنوردی و قایقرانی – موتورسواری تعقیب و مراقبت – حفاظت شخصیت – زندگی در شرایط سخت – اجرای عملیات بر روی خودرو – تخریب – مبارزه در اماکن مسکونی با تروریستها – آشنایی با ترن و اجرای مانور بر روی آنها – آشنایی با مترو و عملیات بر روی آن – سوارکاری – گریم – اطلاعات عمومی هواپیما و هواپیماربایی – شناسایی و کار بر روی هواپیما – عملیات روانی – آشنایی با انواع کشتیها و اجرای مانور بر روی آنها – عملیات آبی خاکی و...) میبینند تا بتواند به خوبی از عهده ماموریتهای واگذار شده برآیند.

عملیات غواصی از سه طریق نوذ هوایی، زمینی و دریایی

با توجه به اینکه ماموریت اصلی «تیپ ۶۵» نیروهای ویژه هوابرد «نفوذ پنهانی» به مناطق تحت کنترل دشمن است و این نفوذ با توجه به شرایط به سه طریق، نفوذ هوایی، زمینی و نفوذ دریایی است، کارکنان غیور این یگان در راستای اجرای نفوذ از طریق آب (دریا) باید آموزشهای مرتبط با آن را که شامل قایقرانی، کانوسواری و غواصی است را طی کنند.

آموزشگاه جنگهای نامنظم وظیفه آموزش و تربیت «غواصان تیپ ۶۵ نوهد» در اجرای ماموریتهای رزمی، واگذاری جهت نفوذ زیر سطحی برای انهدام اسکلهها، سکوها، ناوها و هدفهای سطحی و زیرسطحی و همچنین تسخیر شناورها و نجات گروگانها بر روی هدفهای شناور و ساحلی و انجام نفوذ از راه آب جهت اجرای ماموریتهای نوهد در خاک دشمن و همچنین تربیت غواصان جهت اجرای ماموریتهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام عملیات امداد و نجات، جستجوهای زیر آبی و عملیات سالویج «بازیابی اجسام، نفرات خودروها، کشتیها، هواپیماها، بالگردها و...) را به مدت ۱۴ هفته به عهده دارد.

کارگاههای اعتماد به نفس در تعامل با فدراسیون کوهنوردی کشور

تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد در راستای اجرای ماموریتهای ذاتی خود که از طریق نزاجا ابلاغ میشود بایسد همواره کارکنان خود را پویا و آماده به رزم نگه دارد.

به همین منظور علاوه بر آموزشهای سنگین نظامی کارکنان یگانها به صورت مداوم، بر روی» کارگاههای اعتماد به نفس «انواع تمرینات مرتبط با کوهنوردی، صخره نوردی، صعود و فرود، را تمرین میکند تا باعث شود همواره از روحیه تهاجمی برخوردار باشند.

 کمیته اسکی و کوهستان آموزشگاه جنگهای نامنظم مسئولیت اداره و آموزش، نحوه کار بر روی این کارگاهها را بر عهده دارد که با تعامل و رابطه برقرار شده با فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران آموزشهای ارائه شده به کارکنان تیپ ۶۵ نوهد به روز و علمی میباشد و در این یگان انواع دورههای مربی کوهنوردی، کوهنوردی نظامی، نجات از ارتفاع (ایراتا) را برگزار میکند.

ماموریتهای عملیاتی نفوذ

نفوذ عبارت است از ورود پنهانی پرسنل نوهد به مناطق تحت کنترل دشمن به منظور ربایش، انهدام هدفها، نجات گروگانها و سایر ماموریتهای واگذاری از طریق نزاجا که کارکنان» تیپ ۶۵ نوهد «در راستای اجرای وظایف سربازی خود و انجام ماموریتهای محوله عملیات نفوذ را به سه طریق اجرا کنند که عبارتند از:

نفوذ از طر یق زمین (خشکی)
نفوذ از طریق هوا با استفاده از وسایل پرنده (نفوذ هوایی)
نفوذ از طریق آب و دریا

با توجه به اینکه کشور ما دارای پهنههای خشکی و دریایی (آبی) رودخانه و دریاست، کارکنان تیپ ۶۵ نوهد باید این توانایی را داشته باشند که با استفاده از تمامی روشهای نفوذ به مناطق تحت کنترل دشمن ورود کنند تا بتوانند ماموریتهای محوله را با موفقیت به انجام رسانند.

فرزندان غیور ایران زمین در "تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد" با طی کردن دورههای آموزشی سخت و طاقتفرسا و ورزشهای سنگین رزمی و دفاع شخصی، همواره خود را در جهت مقابله با دشمنان این ملت بزرگ و کشور عزیزمان آماده نگه میدارند و در جهت حفظ آمادگی رزمی خود و به روز کردن روشهای آموزشهای نظامی و رزمی با توجه به انواع تهدیدات موجود انواع آموزشهای لازم را میبینند که به علت طبقهبندی امنیتی و احتمال سوء استفاده دشمنان اسلام و ایران قادر به بیان آنها نیستیم.

نظر شما
پربیننده ها