گفت‌وگوی دفاع پرس با نویسنده کتاب «ابومریم»

باید خودمان را با "ابومریم" محک بزنیم/ عراقی‌ها برای حل مسائل خانوادگی به سراغ شهید تقوی‌فر می‌رفتند

کتاب "ابومریم" خاطره نوشتی به کوشش سجاد محمدی بر اساس زندگی شهید حمید تقوی فر و شامل 85 خاطره از این شهید بزرگوار از زبان همسرش است.
کد خبر: ۶۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ - 06January 2016

باید خودمان را با

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس کتاب "ابومریم" مجموعه خاطراتی از شهید حاج حمید تقوی فرد معروف به ابومریم و از مدافعان حرم است. این کتاب براساس خاطرات پروین مرادی همسر شهید و به قلم سجاد محمدی نوشته شده است.

مصاحبه پیش رو حاصل گفتگو با نویسنده کتاب "ابومریم" است.

دفاع پرس: لطفا کمی از سوابق خود بگویید.

محمدی: من تا کنون فعالیتی در زمین داستان نداشته ام و داستان "ابومریم" اولین تجربه حرفهای من در زمینه نویسندگی است که آن هم برمیگردد به علاقه من به شهید تقوی فر و رابطه خانوادگی با ایشان. ایشان عموی همسرم هستند که همین باعث شد من با شهید تقوی فرد آشنایی بیشتری پیدا کنم و تصمیم بگیرم که کتابی برای ایشان بنویسم.

دفاع پرس: شهید تقوی فر اصالتا اهل کجا بودند؟

محمدی: ایشان اصالتا و به لحاظ قومیتی بختیاری هستند و از سادات تلغری. اما اصالتشان برمی گردد به روستای کوزر از توابع شهرستان شوشتر، اما خودشان در روستای ابودبس اهواز به دنیا آمدند. ابودبس یک منطقه عرب نشین است که شهید تقوی فر در همین روستا بزرگ شدند و بعدها به مرکز شهر آمدند.

دفاع پرس: شهید تقوی فر قبل از اینکه به شهادت برسند برای منطقه خوزستان شناخته شده بودند؟

محمدی: قبل از شهادتشان به عنوان یک فرد انقلابی و مرتبط با نظام شناخته شده بودند. جدای از این به دلیل اینکه اهل آداب معاشرت بودند او را میشناختند. اما عده معدودی بودند که از فعالیتهای ایشان با خبر باشند.

دفاع پرس: چه چیزی باعث شد که تصمیم بگیرید زندگی ایشان را بنویسید؟

محمدی: کتاب، زندگی شهید نیست بلکه مجموعه 85 خاطره از همسر شهید در موضوعات مختلف است، که بیشتر برمیگردد به زندگی و سلوک این شهید بزرگوار که فصل اول کتاب را تشکیل میدهد. فصل دوم کتاب برمیگردد به سخنرانی ایشان در خصوص فعالیتهای ابتدای جنگ و حصر سوسنگرد و مصاحبه ایشان با خبرگزاری تسنیم در سال 92 که بعد از شهادتشان منتشر شد و من آن را تماما پیاده کردم. فصل سوم اختصاص به پیامهایی دارد که از طرف مقامهای کشوری و لشکری داده شده است. فصل چهارم مربوط میشود به اشعاری که در رثای ایشان سروده شده است. فصل پنجم هم شامل عکسهای شهید تقوی فر از کودکی تا شهادت میشود.

دفاع پرس: همه این خاطرات حاصل مصاحبه شما با همسر شهید است یا منابع دیگری هم وجود داشت؟

محمدی: بعضی از این خاطرات مربوط میشد به صفحات مجازی و شخصی همسر شهید اما عمده آن نتیجه گفتگوی من با خانم مرادی، همسر شهید بود.

دفاع پرس: نوشتن کتاب چقدر زمان برد؟

محمدی: نوشتن کتاب "ابومریم" از شروع نگارش تا رونمایی سه ماه زمان برد.

دفاع پرس: ضرورت پرداختن به کسی مثل شهید تقوی فر چقدر مهم است؟ یعنی ایشان چه ویژگی ممتازی داشتند که شما کتابی در مورد ایشان نوشتید؟

محمدی: شهید تقوی فر نمونه و مصداق یک مجاهد خستگی ناپذیری است که به چشم خودمان و در جمعمان ایشان را دیدیم. در آنطرف مرزها به دلیل عمده فعالیتهای ایشان در عراق یکی از بارزترین مصادیق صدور انقلاب اسلامی است به خارج از کشور.

برای همین وقتی شما در بغداد، سامرا و بصره و در راه های منتهی به کربلا حضور داشته باشید بیلبورد های تصاویر ایشان را به وفور می بینید. مخصوصا در بغداد که پایتخت عراق است. ضمن اینکه "رویترز" ضمن اشاره به این شهید نوشته بود "شما این روزها اگر در بغداد قدم بزنید تصاویر مرد مو خاکستری را می بینید که آن شخص یک عراقی نیست بلکه یک فرمانده مسن ایرانی است". گذشته از این شهید تقوی فر برای ما یک پل به حساب میآید از دوران دفاع مقدس به دوران دفاع از حریم اهل بیت(ع).

دفاع پرس: نام کتاب "ابومریم" برچه اساسی برای کتاب در نظر گرفته شد؟

محمدی: ایشان فرزند پسر نداشتند و فرزند بزرگ ایشان نامشان مریم است و مردم عراق افراد را به نام فرزند بزرگتر چه دختر باشد چه پسر می شناسند. برای همین ایشان را به نام ابومریم می شناسند و بعد از شهادتشان این اسم تبدیل شده به یک اسم خاص و برای عراقیها به اسطوره تبدیل شده است. به طوریکه در عراق به ندرت کسی حاج حمید تقوی فر را می شناسد. برای همین معتقدم دیگر ابومریم تبدیل به نمادی برای صدور انقلاب تبدیل شده است. به نظر من ما می توانیم خود را با ابومریم محک بزنیم نه با حاج حمید تقوی فر.

دفاع پرس: شهید تقوی فرد از چه زمانی فعالیتشان را در عراق شروع کردند؟

محمدی: شهید تقوی فر از دوران ابتدای جنگ با ارتباطی که با مجاهدان عراقی برقرار کرده بودند فعالیتشان را شروع کردند. ایشان برای مردم نجف و کربلا قوت قلبی بودند که بعد از جنگ این ارتباط بیشتر شد. در کتاب هم اشاره شده است و در پوسترهایی که در عراق زده می شود او را موسس سرایا الخراسانی میدانند.

دفاع پرس: تاثیر شهید روی مرم عراق در زمینه خودباوری تا چه حدی بوده است؟

محمدی: لازم است به مطلبی که در کتاب آمده است اشاره کنم. شهید تقوی فر یک زمانی آمدند و در مرز خسروی در خاک عراق که منطقه سنی نشینی هم بودند، با کمک نیروهای سنی و شیعه یک شرکت امنیتی تاسیس کردند و مدیریت آن را هم به خود عراقیها سپردند برای اینکه بتوانند امنیت زائران و مسافرانی که از عراق به ایران می آیند و همچنین ایرانیانی که به عتبات می روند را تامین کنند. ارتباط شهید تقوی فر چه با اهل تسنن و چه تشیع بسیار قوی بود.

و من در بصره و بغداد و سامرا افراد زیادی را می شناسم که با ایشان در ارتباط بودند. این ارتباط به قدری عمیق بود که آنها حتی برای حل مسائل خانوادگیشان هم سراغ ایشان میرفتند.

ایشان تعداد زیادی از مردم عراق مخصوصا بصره و بغداد را به واسطه حضور خودشان با نظام، انقلاب و شخص رهبری مرتبط کردند. یعنی علاقه که ایشان در دلهای جوانان عراقی نسبت به ایران ایجاد کردند را نمی شود مقیاسی برایش در نظر گرفت. الان در همه کلیپهایی که سرایا الخراسانی میسازد، تصویر حضرت آقا وجود دارد و همه این ها به واسطه حضور شهید تقوی فر است.

 دفاع پرس: مهتمرین دغدغه شهید که بشود به عنوان نصیحت از ایشان گرفت و استفاده کرد چه بود؟

محمدی:من لازم میدانم راجع به دو مطلب  که در وصیت نامهشان آمده اشاره کنم. یکی بحث وحدت بود که شهید شدیدا روی این مسئله بین خودیها تاکید داشتند که تمایل دارم عینا متن وصیت نامه را برای شما بخوانم. ایشان در وصیت نامه آورده اند که "وحدت خودتان را فراموش نکنید. دنبال اجرای دستورات خداوند متعال و انبیاء و ائمه طاهرین باشید. بهانه برای تفرقه زیاد است و راحت می شود پیدا کرد که  از یکدیگر فاصله بگیریم و رضایت شیطان و غضب الهی را فراهم کرد. هنر این است که دنبال بهانه برای وصل و ارتباط باشیم".

این یک مطلب، و نکته دیگر اینکه ایشان در قسمتی از وصیت نامه شان روی مسئله ساده زیستی و تذکر به نفس مطالبی را عنوان می کنند.

دفاع پرس: یک سوال اساسی وجود دارد که در حوزه ادبیات  دفاع مقدس آثار مهمی تولید شده است که اکثرا با اقبال روبه بوده اما در سینما چنین اتفاقاتی نمیافتد دلیلش را در چه می بینید؟

محمدی: من سینمایی نیستم اما چیزی که من دنبال می کنم و می بیینم این است که سینمای ما از جنس "پایداری" نیست. یعنی علاقهای به ادبیات پایداری و دفاع مقدس در سینمای ما دیده نمی شود. هرچند خوشبختانه با ظهور جشنواره عمار و فیلم هایی که در این جشنواره اکران می شود و رویش هایی جدیدی که در جبهه انقلاب فرهنگی دیده می شود احساس می شود در آینده بتوانیم شاهد رشد در این زمینه هم باشیم. چیزی که قبل بوده این است که دغدغهها ایرانی و اسلامی نبوده است.

دفاع پرس: از وقتی که در اختیار دفاع پرس گذاشتید که به بهانه کتاب شهید تقوی فر معرفی شود سپاس گذاری میکنم.

محمدی: خواهش میکنم اما باید یک مطلب مهمی را عرض کنم. دوست دارم اشاره کنم به وصیت نامه پدر ایشان، شهید تقوی فرد هم فرزند شهید بودند و هم برادر شهید. پدر بزرگوار شهید در عملیات خیبر در سال 62 شهید شدند و برادرشان سال 64 در عملیات والفجر8.

سال 62 پدر شهید تقوی فر یک وصیتی به ایشان می کنند.

"پسرم حاج حمید که از جانم عزیزتری. شما را اگر زیر خروارها خاک هم باشم فراموش نمی کنم و همیشه مشتاق دیدارتان هستم. من به شما سرباز راستین امام زمان(عج) افتخار می کنم. حمیدجان برای شما نمی توانم وصیتی داشته باشم چرا که شما خود معلم اخلاق هستید و پیام آور خون شهیدان. نور چشمان پدر حاج حمید در عبادتهایتان مرا و پدر و مادر مرا فراموش نکنید. خدا به شما صبر عنایت فرماید. پسر عزیزم از شما عاجزانه تقاضا می کنم به درگاه احدیت برای ما گناه کاران طلب مغفرت کنید."

وقتی سال 62 پدرشان به شهید تقوی فر اینگونه خطاب می کند قطعا در سال 93 راهی جز شهادت ندارد.

نظر شما
پربیننده ها