نوبخت در نشست خبری:

تلاش داریم تورم امسال به زیر 14 درصد کاهش یابد/ تعلیق عمره تا مجازات خاطیان و اعلام رسمی دولت سعودی، ادامه دارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه عملکرد دولت در مهار تورم و کاهش آن رضایت بخش بوده است، گفت: برنامه داریم تا نرخ تورم در سال جاری از متوسط سال گذشته که 14.8درصد بود، به زیر 14 درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۴۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ - 14April 2015

تلاش داریم تورم امسال به زیر 14 درصد کاهش یابد/ تعلیق عمره تا مجازات خاطیان و اعلام رسمی دولت سعودی، ادامه دارد

به گزارش گروه اخبار داخلی دافاع پرس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال 94  با تاکید براینکه، بودجه عمرانی دولت در سال 93 در مقایسه با سال قبل آن، یک و نیم برابر افزایش داشت، گفت: این رقم در سال 93 به حدود 32 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه عملکرد دولت در مهار تورم و کاهش آن رضایت بخش بوده است، افزود: رشد اقتصادی نیز در 9 ماهه سال گذشته 3.8 درصد شد و برای امسال نیز افزایش رشد اقتصادی را در برنامه داریم و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 4 تا 5 درصد را دنبال می کنیم.

نوبخت اظهارداشت: در نرخ تورم نیز برنامه داریم تا این نرخ در سال جاری از متوسط نرخ تورم سال گذشته که 14.8درصد بود، به زیر 14 درصد کاهش یابد که برای تحقق آن توجه به اجرای طرح های عمرانی و توسعه سرمایه گذاری به ویژه در بخش های غیر دولتی دنبال می شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین بودجه اضطراری دیگری هم داریم که اگر سقف از 224 هزار میلیارد تومان کمتر باشد با محدود کردن هزینه های جاری بر روی اعتبارات دارایی های سرمایه ای متمرکز خواهیم شد و طرح های عمرانی عمده رشد اعتبارات را به دوش می کشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اجرای دقیق  بخشنامه معاون اول رئیس جمهور درباره ممنوعیت افزایش قیمت ها تاکید کرد و گفت: اجرای آن با قدرت پیگیری می شود.

سخنگوی دولت  همچنین از اختصاص اعتبار 1350 میلیارد تومانی برای افزایش کارآیی و ایجاد انگیزش بیشتر در کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش و طرح رتبهبندی فرهنگیان خبر داد.

وی  گفت: این اعتبار از اول مهر اجرایی می شود که مازاد سقف اعتباراتی است که برای هزینه های جاری و عمرانی در اختیار قرار میگیرد.

وی افزود: برای سال 1395 هم 3500 میلیارد تومان اعتبار اختصاصی به آموزش و پرورش تعلق خواهد گرفت .

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنان برای اینکه بتوانیم نوعی توازن بخشی در نظام پرداخت و دستمزد کارکنان دولت ایجاد و آن را اصلاح کنیم، طرحی در سازمان مدیریت و برنامهریزی در دست اجراست تا جلو هر گونه بیتوازنی در این بخش گرفته شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت صندوق های بازنشستگی بیان کرد: یکی از موضوع ها در برنامه ششم توسعه، آن است که در یک دوره 5 ساله  صندوق های بازنشستگی ساماندهی شود.

نوبخت درباره اظهارات  وزیر کشور درباره پول کثیف نیز خاطرنشان کرد: دولت با هر مفسده سیاسی و  اقتصادی مقابله می کند و جلسات مستمر شورای مبارزه با  مفاسد اقتصادی که روز  گذشته  نیز تشکیل شد، حاکی از عزم دولت در این زمینه است.

سخنگوی دولت در پاسخ  به پرسش دیگری درباره دسترسی آزاد به اطلاعات  گفت: موضوع  دسترسی آزاد به اطلاعات با ساماندهی پایگاههای اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی و به روزرسانی  اطلاعات آنها در حال اجراست  و اگر نقصی در این فرآیند وجود داشته باشد، برطرف  خواهد شد  که البته این سیاست، مستمر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ساماندهی تشکل های اجتماعی نیز در دستور کار  دولت قرار دارد، گفت: دولت در فرآیندی معقول و به صورت یکسان از فعالیت های اجتماعی حمایت می کند و امیدواریم در این زمینه نتایج مثبتی را شاهد باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه با تاکید بر اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از طرف دولت در قانون مشخص شده است ، گفت : گندم یکی از این  محصولات است که  هم اکنون با قیمت  1150 تومان  به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی برای سایر محصولات از جمله چای نیز انجام می شود، گفت: همچنین مانند سال گذشته، محصول گوجه کاران نیزاز طریق بودجه ای که به  شرکت های تعاون روستایی تخصیص یافت، خریداری شد تا زحمات کشاورزان  بی ثمر نماند.

نوبخت افزود: این سیاست امسال نیز دنبال می شود و در بودجه  1394 برای آن ردیفی  نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ  به پرسش  دیگری در  مورد موضوع فکت شیت اظهار داشت: مصاحبه ها، مذاکره ها و مواضعی که  مسئولان وزارت خارجه  کشورمان دارند در جهت تبیین این موضوع است و مکتوب آن نیز قابل انتشار است زیرا مواضع هسته ای ما  بسیار روشن و تبیین کننده است و اگر نیاز باشد برای تبیین بیشتر از  این نیز اقدام خواهد شد .

نوبخت در باره بررسی حقوقی بیانیه لوزان در جلسه معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم گفت: عصر امروز این جلسه برگزار می شود و مواردی که در خصوص ابعادحقوقی تحریم ها و نحوه رفع آنهاست با حضور مسئولانی از تیم ارشد مذاکره کننده بحث و بررسی خواهد شد که در جهت تبیین بیشتر ان است.

سخنگوی دولت در باره گرانی اخیر قیمت خودرو به بهانه افزایش مالیات و بیمه تصریح کرد: قیمت خودرو و ضوابط و سیاست های ان را شورای رقابت که غیردولتی است که تعیین می کند.

نوبخت ادامه داد : این یک درصد افزایش به دلیل افزایش مالیات و بیمه است و از شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده هم می خواهیم همچنان با نظارت دقیق هر گونه افزایش قیمت خودرو را کنترل کنند.

وی درباره قطع بیمه روزنامه نگاران در سال جدید اظهارداشت: از این موضوع بی خبرم اما منابع مالی برای بیمه روزنامه نگاران در بودجه امسال پیش بینی شده است و در این باره مشکلی نداریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با ارائه گزارشی از دستاوردهای اقتصادی سال گذشته گفت: یکی از چالش های سال ۹۳، کاهش درآمدنفتی در نیمه دوم سال بود.

نوبخت افزود: سال 93 از نیمه که گذشت، مشخص شد میزان درآمد نفتی نسبت به رقمی که در بودجه سال گذشته پیش بینی شده بود، کاهش دارد و آثار آن بر روی اقتصاد خواهد بود مگر اینکه برای آن چاره اندیشی کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای جلوگیری از کسری بودجه در سال گذشته طرح ها وبرنامه های دولت اولویت بندی شد، افزود: از 211 هزار میلیارد تومان برآورد درآمدی در سال 93 پیش بینی کردیم که 180 هزار میلیارد تومان بتوانیم تحصیل کنیم اما آنچه درسال 93 تحقق یافت، همان عددی است که در پیش بینی داشتیم.

نوبخت با بیان اینکه رقم 180 هزار میلیارد تومان پیش بینی تقریبا تحصیل شد، گفت: با کاهش قیمت نفت در سال 93 پیش بینی شد میزان درآمد 97 هزار و 200 میلیارد تومان باشد که عملا 97 هزار و 900 میلیارد تومان شد و واگذاری درآمد  تملک دارایی و سرمایه ای نیز 62 هزار و 300 میلیارد تومان بود که درعمل 63 هزار و 100 میلیارد تومان شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت : واگذاری درآمد مالی نیز که  20 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود درسال گذشته 18 هزار و 900 میلیارد تومان تحقق شد.

وی افزود: 18 هزار میلیارد تومان نیز رقم مصارف در بودجه داشتیم.

نوبخت ادامه داد:  سالهای قبل به علت تورم شاید افزایش نرخ سود بانکی توجیه داشت اما اکنون که نرخ تورم با سیاست های دولت روند کاهشی دارد، حتما نرخ سود بانکی هم باید با این روند تنظیم شود که امید است در جلسات بعدی نرخ سود کمتر، اعلام شود.

سخنگوی دولت درباره حذف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه گفت: آیین نامه اجرایی در دست تعریف است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: در قانون ، حذف اقشار پردرآمد پیش بینی شده است و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتما بعد از تصویب نهایی آیین نامه اجرایی آن را اطلاع رسانی می کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تعلیق و توقف اعزام حج عمره افزود: رفتار عربستان رفتاری غیر اخلاقی، ناصواب و  غیر منتظره است آن هم در کشوری اسلامی که نسبت به دو زائر ایرانی چنین رفتاری کرده است.

نوبخت در ادامه گفت: دولت عکس العمل لازم را نشان داده اما هیچ گونه پاسخ رسمی صحیحی از طرف مقابل دریافت نکرده است.

وی افزود: بنابراین با تاکید رئیس جمهور، لغو سفرهای عمره که اقدامی بازدارنده و الزام آورتر است با اعلام وزیر ارشاد اجرا شد که نشانه میزان حساسیت و تاسف دولت جمهوری اسلامی ایران است.

نوبخت گفت: امیدواریم دولت عربستان نسبت به این موضوع که با توجه به نظر مراجع تصمیم گیری شده است اقدام، مجازارت مناسب را اعمال و رسما  به دولت ایران منعکس کند اما تا آن زمان این تعلیق ادامه دارد.

سخنگوی دولت درباره افزایش شان ایرانیان در عرصه بین المللی گفت: این رخداد اخیر که دولت ایران روبروی دولتهای دنیا نشست، نظر داد و آنها را مقید کرد  که  نظر منطقی، قانونی و مستدل جمهوری اسلامی ایران را بشنوند، در چند سال اخیر بی بدیل بوده است.

نوبخت افزود: مطمئنا این روند در ارتقای منزلت ایرانیان برغم همه اعمال سوء برخی کشورها، در روابط بین المللی اثرگذار است.

سخنگوی دولت درباره حادثه شیراز گفت: دولت تیمی را برای تحقیق فرستاد و قوه قضاییه نیز مجدانه وارد شد و تعدادی دستگیر شدند که در آینده نزدیک هویت این افراد قانون شکن مشخص و برخورد مناسب با آنها اعمال خواهد شد.

نوبخت همچنین درباره انضباط بخشی به همه دستگاههای دولتی و همه واحد هایی که در امر قیمت گذاری مشغولند، گفت : بر اساس ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس جمهور هیچ گونه افزایش قیمتی خارج از ضوابط نباید اتفاق بیفتد.

سخنگوی دولت افزود: دولت اجازه نمی دهد بدون کنترل و غیر قانونی قیمت ها افزایش یابد و سیاست مهار تورم در دست اجراست.

نوبخت خاطرنشان کرد: علت توجه دولت به گسترش طرح های عمرانی، حرکت در چارچوب سیاست خروج از رکود و کاهش تورم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها