سخنگوی وزارت امور خارجه:

ملت ایران از تحریم و تهدید آمریکا نمی‌ترسند

سیدعباس موسوی گفت: دولتمردان آمریکایی نمی‌دانند مردمی که پای عهد و آرمان‌های انقلاب کشورشان ایستاده‌اند نه از تحریم می‌ترسند و نه با تحریم از مواضع خود پا پس می‌کشند.
کد خبر: ۳۵۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ - 19August 2019

///به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری وزارتخانه متبوعش با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ملت و کشورمان اظهار داشت: توطئه‌ها و دشمنی آمریکایی‌ها مختص به امروز و دیروز نیست،‌ بلکه از بدو ظهور انقلاب این کینه‌ورزی آن‌ها نسبت به مردم ما شروع شد و تا امروز ادامه دارد.

وی با توجه به کودتای 28 مرداد، این رخداد را اوج جنایت دولتمردان آمریکایی علیه ملت و کشور ما عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها به نتایج مطلوبی از اقداماتی که در برابر ملت ما در پیش گرفته‌اند نخواهند رسید؛‌ چراکه مردم و خصوصیات رفتاری و کرداری آن‌ها را به خوبی نشناخته‌اند، در حقیقت دولتمردان آمریکایی نمی‌دانند مردمی که پای عهد و آرمان‌های انقلاب کشورشان ایستاده‌اند نه از تحریم می‌ترسند و نه با تحریم از مواضع خود پا پس می‌کشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تشکر از همه مردم و مسئولان در جهت حمایت از وزیر امور خارجه و محکوم کردن تحریم وی از سوی آمریکا، گفت: این تحریم یک تحریم بی‌مبنا است و نشان داد که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد بدعت در جهان هستند. این اقدام ایران و حمایت‌ها از وزیر امور خارجه نشان داد ایران یک کل واحد است و فرقی میان اجزایش نیست.   

موسوی با اشاره به سفرهای وزیر امور خارجه به قطر، کویت و با بیان اینکه ظریف سفری را به قطر و دیگر کشورها در جهت دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران داشت، گفت: آقای ظریف امروز در فنلاند هستند و به کشورهای اسکاندیناوی نیز سفر خواهند داشت. هفته آینده نیز سفرهای آسیایی را خواهند داشت. علاوه بر این سفرهایی هم به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین آفریقا خواهند داشت. در سطح ریاست جمهوری نیز برنامه‌هایی در ارتباط با کشورهای همسایه خواهیم داشت.

وی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو در سطح منطقه و جهان گفت: باب گفت‌وگو از سوی ایران همواره باز است و ایران همواره به دنبال گسترش همکاری‌هایی دوجانبه و منطقه‌ای برای کاهش تنش‌های موجود است؛ ما به دنبال صلح و آرامش هستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از راه حل‌های دوستانه استقبال می‌کند و در همین جهت تماس‌های از سوی آقای مکرون با آقای روحانی گرفته شد و هیات‌هایی به دو کشور سفر کردند. احتمال سفر آقای روحانی به فرانسه نیز وجود دارد که اگر قطعی شد اعلام می‌کنیم. آقای ظریف نیز سفرهایی به چین، ژاپن و دیگر کشورها شرق آسیا خواهند داشت و در این سفرها در خصوص مسائل دوجانبه و مسائل روز مذاکره خواهند کرد.

وی با رد و کارگزاری بند چابهار به روسیه و شایعات در این خصوص گفت: مطالب مطرح شده در این خصوص اخباری جعلی و ضدونقیض هستند که نباید به آنها توجه کرد، جمهوری اسلامی به تمامیت ارضی خود احترام می‌گذارد، البته ممکن است رزمایش‌های دریایی مشترک در یک منطقه برگزار شود اما این به معنای واگذاری بخشی از کشور نیست.

موسوی اقدام انگلیس در توقیف نفت کش حامل نفت ایران را یک دزدی دریایی دانست و گفت: درخواست آمریکایی‌ها برای توقیف مجدد نفت کش حامل نفت ایران از سوی حکومت جبل‌الطارق رد شد. انجام این اقدام یا حتی بیان آن یک نوع تهدید کشتیرانی آزاد در سطح جهان است البته ایران از طریق مجاری رسمی و به ویژه سفارت سوئیس، هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده‌ایم تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند؛ چراکه با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند. البته حقانیت ایران در ماجرای توقیف نفت کش ایرانی مشخص شد و این حقانیت در برزیل هم مشاهده کردیم که دستگاه قضایی ان کشور حکم بر در اختیار قرار دادن سوخت به نفت کش‌های ایرانی داد، امیدواریم کشور های مختلف نیز به تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران بها ندهند.

وی در خصوص روند مذاکرات با طرف اروپایی پیرامون برجام با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت ایران در گام دوم، گفت: مذاکرات و رایزنی‌های در خصوص تعهدات اروپا در برجام تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.

موسوی ادامه داد: البته زمان کمی تاپایان فرصت ایران به اروپا در گام دوم وجود دارد و ما منتظریم تا ببینیم رایزنی‌ها به کجا می‌رسد، همانگونه که گفتم تماس‌های از سوی آقای مکرون با آقای روحانی صورت گرفته است اما هنوز به نتیجه نرسیده است، گام سوم هم متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از برقراری صلح و ثبات در منطقه حمایت می‌کند و معتقد است که تمامی این گفت‌وگوها باید در چارچوب و با حضور  دولت مرکزی و قانونی افغانستان باشد. تجربه نشان داده دولت‌های ثالث که فرامنطقه‌ای هستند به دنبال آرامش در منطقه نیستند، امیدواریم حاکمیت ملی در افغانستان را خدشه‌دار نکنند. ایران  اقدامات یکجانبه را رد می‌کند و بر موضع قبلی خود پافشاری می‌کند.

وی در خصوص سرنوشت کشتی انگلیسی که  به دلیل تخلف توسط کشورمان توقیف شده است با توجه به آزادی نفت کش حامل نفت ایران گفت: ارتباط خاصی میان این دو کشتی وجود ندارد، خوشحالیم که موضع ما در قبال کشتی گریس1 که به طور غیرقانونی توقیف شده بود، اثبات شد. برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کنیم تا حکم دادگاه صادر شود. امیدواریم هر چه سریع تر بررسی های تخلفات کشتی انجام و حکم صادر شود.

وی درباره وضعیت بحرین گفت: ایران از همه ابزارهای دیپلماتیک و در چارچوب وظایف خود، از همه کشورهای آزادیخواه و مظلوم  جهان دفاع می‌کند. موضوع بحرین بدون دخالت در امور داخلی از دغدغه‌های دولت و ملت ایران است. امیدواریم این اقداماتی که هم ما شروع کرده‌ایم و همه کشورهای دیگر حساسیت دارند، با استقبال بحرین روبه‌رو شود تا حقوق مردم بحرین رعایت شود. 

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار