بخش اول/ غضنفری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

اشتباه حکمرانان زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد/ فعالیت ۱۵۰ مدرسه حکمرانی در جهان

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: باید در گام دوم انقلاب بدانیم چه قدم‌هایی را برداریم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود؛ زیرا هر اشتباه حکمرانی می‌تواند زندگی ۸۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد.
کد خبر: ۳۵۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۲ - 13August 2019

گروه اجتماعی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ دانشگاه عالی دفاع ملی که دانشگاهی حاکمیتی است، سال گذشته در مراسمی مدرسه‌ای به نام «حکمرانی شهید بهشتی» را تأسیس کرد که اکنون پس از گذشت یک سال از راه‌اندازی این مدرسه، قرار است در ۲۰ آبان امسال همایشی تحت عنوان «اولین همایش ملی حکمرانی» را در چهار محور برگزار کند؛ بر این اساس، خبرنگار دفاع‌پرس با «مهدی غضنفری» رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و مسئول برگزاری کنفرانس مورد اشاره گفت‌وگویی را در خصوص مدرسه حکمرانی و «اولین همایش ملی حکمرانی» انجام داد که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: مدرسه حکمرانی از چه زمانی تأسیس شده و هدف از راه‌اندازی چنین مدرسه‌ای چه بود؟

سال گذشته مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به صورت رسمی افتتاح شد و در این رابطه تدبیری صورت گرفت و آن اینکه برای راه‌اندازی این مدرسه گردش کاری خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال شد و به تایید ایشان هم رسید.

هدف از راه‌اندازی مدرسه حکمرانی این است که با استفاده از تجربیاتی که در اداره کشور وجود دارد، بتواند آموزش‌هایی را پیش‌بینی کند تا افرادی که در بخش‌های مختلف کشور فعالیت می‌کنند از ظرفیت‌های موجود بهتر استفاده کنند و به اهدافی که به خاظر آن انقلاب و نظام اسلامی شکل گرفت، دست پیدا کنیم.

اشتباه حکمرانان زندگی ۸۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ فعالیت ۱۵۰ مدرسه حکمرانی در جهان

البته معتقدیم یکی از دلایلی که بعد از ۴۰ سال نتوانستیم به همه آرمان‌هایی که انتظار داشتیم، دست یابیم، وجود افرادی بوده که به عنوان حکمران در دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی کار می‌کردند، اما به اندازه کافی با کار خود آشنا نبودند و روش‌های مناسب را هم به کار نمی‌گرفتند؛ البته شاید آن‌ها تقصیری هم نداشتند؛ چون محلی برای آموزش وجود نداشت.

این در حالی است که اکنون در کشور‌های مختلف دنیا حدود ۱۵۰ مدرسه حکمرانی فعالیت دارد که هدف آن‌ها آموزش و ارتقاء مهارت‌هاست؛ به همین این دلیل سال گذشته مدرسه حکمرانی تشکیل شد.

در همین راستا در صدد هستیم تا اولین کنفرانس ملی حکمرانی را در آبان ۹۸ برگزار کنیم؛ زیرا یکی از روش‌هایی که می‌تواند در ترویج گفتمان حکمرانی مؤثر باشد، برگزاری چنین کنفرانسی است؛ بر این اساس، در اولین همایش دو موضوع اصلی تحلیل ۴۰ ساله اول انقلاب و تبیین ۴۰ ساله دوم انقلاب را خواهیم داشت؛ زیرا تاکنون علت پیروزی‌ها و شکست‌هایی که در ۴۰ ساله اول انقلاب داشتیم، تحلیل و ثبت نشده و حتی به عنوان محور آموزشی هم انتخاب نشده است؛ مثلاً وزیری که انتخاب می‌شود به علت آگاهی نداشتن و مسلط نبودن به حوزه مسئولیتی و نوع کار آن وزارتخانه، شیوه‌های حکمرانی، استراتژی‌های آینده و پیچیدگی‌های محیطی آینده را نمی‌داند. به همین جهت این افراد می‌توانند با ورود به مدرسه حکمرانی ارتقاء مهارت داشته باشند.

اما در گام دوم انقلاب باید بدانیم چه قدم‌هایی را برداریم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود؛ زیرا هر اشتباه حکمرانی می‌تواند زندگی ۸۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

دفاع‌پرس: چرا مدرسه حکمرانی در ذیل دانشگاه عالی دفاع ملی پیش‌بینی شده است؟

در تشکیل مدرسه حکمرانی، دانشگاه عالی دفاع ملی خود پیشقدم شد؛ اما آنچه حائز اهمیت است، نداشتن سوگیری‌های سیاسی در این مدرسه است؛ دانشگاه عالی دفاع ملی یکی از مراکزی است که در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسیر حکمرانی کشور حرکت می‌کند و به سمت گرایش‌های سیاسی نمی‌رود و به یک گرایش خاص توجه ندارد.

بر این اساس، وجود چنین مزیتی در دانشگاه عالی ملی باعث می‌شود که وقتی مدرسه حکمرانی تشکیل شد، شُبهه‌ای درباره وابستگی مدرسه به گروه خاصی به وجود نیاید؛ بنابراین هر دولتی که تشکیل می‌شود، می‌تواند از آموزش‌های مدرسه استفاده کند.

اشتباه حکمرانان زندگی ۸۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ فعالیت ۱۵۰ مدرسه حکمرانی در جهان

دفاع‌پرس: محور‌هایی که برای برپایی کنفرانس پیش‌بینی شده چیست و نحوه مشارکت در برگزاری این کنفرانس و شرکت در آن چگونه خواهد بود؟

دو تا از محور‌های کنفرانس همان‌گونه که عنوان شد، شامل گذشته و آینده انقلاب است؛ یک محور این است که در چند سال گذشته خوبی‌ها و بدی‌ها، ریشه‌ها و آثار آن و تصمیم‌هایی که طی این ۴۰ سال گرفتیم، ما را به کجا رسانده است؛ زیرا معتقدیم بسیاری از گرفتاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، ناشی از تصمیماتی است که طی این مدت گرفته شده است؛ بنابر این عنوان محور اول، توصیف و تحلیل حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در گام اول انقلاب اسلامی است.

محور دوم تبیین نظریه حکمرانی اسلامی است؛ در محور دوم بحث این است که حکمرانی چه تعریف و الگو‌هایی دارد؛ محور سوم الزامات تحقق گام دوم انقلاب است؛ یعنی محور سوم، آینده‌سازی برای نظام است، اما محور چهارم فقط به موضوع معرفی مدرسه حکمرانی اختصاص دارد.

دفاع‌پرس: این همایش به صورت کنفرانس علمی است؟

این کنفرانس علمی ـ اجرایی است؛ یعنی کسانی که در حوزه حکمرانی یا در بخش‌هایی از حکمرانی کار کردند، می‌توانند مقاله دهند؛ مقالات برتر در کنفرانس ارائه می‌شود و جوایزی هم به این مقالات اعطا خواهد شد. این همایش صرفاً علمی هم نیست؛ چون در سالن‌های پیرامونی محل کنفرانس پنل‌هایی را برای دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی کردیم تا در این پنل‌ها نظرات خود را ارائه دهند؛ بدین ترتیب تاکنون ۱۰ دستگاه اجرایی برای مشارکت در این کنفرانس و اداره پنل‌ها ثبت نام کرده‌اند.

البته همچنان زمان برای دستگاه‌هایی که تمایل دارند در این کنفرانس و پنل‌های آن حضور داشته باشند، وجود دارد؛ علاوه بر این فرآیندی را هم دنبال می‌کنیم تا حل مسئله یک رویداد را با استفاده از نوآوری، بازآموزی و اجرا کنیم.

اشتباه حکمرانان زندگی ۸۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ فعالیت ۱۵۰ مدرسه حکمرانی در جهان

دفاع‌پرس: در این کنفرانس تا چه حد می‌توان به ابعاد مختلف اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب نزدیک شد؟

کنفرانس محلی برای اجرای گام دوم انقلاب نیست، بلکه محلی برای بازگو کردن ابعاد این بیانیه است؛ چون برای اجرایی کردن گام دوم محتاج این هستیم که استراتژی و رویکرد‌ها از ذهن به مرحله اجرا نزدیک شود؛ در واقع این کنفرانس فرصتی را ایجاد می‌کند که در حوزه قضا، عدالت اقتصادی و شفافیت اقتصادی، از چه روش‌هایی در گام دوم می‌توان استفاده کرد؛ اگر کار‌های فکری صورت نگیرد، گام دوم خود به خود نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ یعنی کار فکری باید صورت گیرد تا درباره راه حل‌ها بحث شود و بعد مقام‌های اجرایی آن‌ها را به کار گیرند.

ادامه دارد...

231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار