بخوانیم و بسازیم/ نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری مطرح کرد؛

حیرت دنیا از «ناگهان سربازشدنِ ایرانیان»

سرهنگی با بیان اینکه افسران عراقی می‌گفتند که همه محاسبه ما برای حمله به ایران درست بود؛ ولی اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که مردم ایران اینگونه به میدان جنگ بیایند، گفت: دنیا روی «ناگهان سرباز شدنِ» ما حساب نکرده بود.
کد خبر: ۶۶۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴ - 16May 2024

دنیا روی ناگهان سرباز شدن ما حساب نکرده بود/ مدافعان حرم کتاب‌های مرتضی سرهنگی را می‌خوانندبه گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس مستقر در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم تکریم «مرتضی سرهنگی» نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری، به پاس سال‌ها خدمات فرهنگی او، در کوشک نمایشگاه برگزار شد.

سرهنگی در این مراسم با اشاره به تمایز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نسبت به سایر جنگ‌های جهان اظهار داشت: ذات جنگ برای ما جنبه دفاعی داشت و ذات جنگ‌های دفاعی، مردمی بودن آن است.

وی افزود: افسران عراقی می‌گفتند که همه محاسبه ما برای حمله به ایران درست بود؛ زیرا ما از ۱۵ کشور خدمات و سرباز می‌گرفتیم؛ ولی اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم که اینگونه مردم به میدان جنگ بیایند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری ادامه داد: دنیا روی «ناگهان سرباز شدنِ» ما حساب نکرده بود و شاهد ارتش دیگری بود که مردم و بسیج به آن پیوسته بودند و همدیگر را «برادر» صدا می‌زدند و برای یکدیگر فداکاری می‌کردند. پس از آن، این فداکاری‌های نظامی جای خودش را به فداکاری‌های اجتماعی داد.

سرهنگی نوشتن بعد از هر جنگ را سنت دیرینه‌ای در جهان دانست و افزود: نوشتن بعد از جنگ در دنیا یک سنت است. توپ و تانک‌ها به پادگان‌ها می‌روند و اسیران و رزمنده‌ها به خانه برمی‌گردند و روزی یک کاغذ و قلم به دست می‌گیرند و از آنچه بر آنها گذشت، می‌نویسند.

این پژوهشگر درباره کتاب «نامزد گلوله‌ها» (روایت زندگی حاج قاسم سلیمانی) که به تازگی از چاپ چهلم خود عبور کرده است، گفت: ما پیش از این حدود ۶۰ صفحه درباره حاج قاسم نوشته بودیم و بعد دیدیم که این روایات مستند نیستند و بعضاً صحت ندارند، به همین دلیل به «قنات ملک» محل تولد حاج قاسم رفتیم و با دوستان و آشنایان ایشان به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در شرح کتاب «نامزد گلوله‌ها» ادامه داد: این کتاب از صبح تولد حاج قاسم در قنات ملک شروع می‌شود و تا ساعت یک و ۲۰ دقیقه در فرودگاه بغداد ادامه می‌یابد. دقت روی شروع و خروج متن و میانه بسیار زیاد بود. ما در این کتاب با یک متن ادبی مواجه هستیم که این امر به درک مطلب کمک می‌کند. حاج قاسم شخصیت دلپذیری داشت و باید درباره ایشان دلپذیر می‌نوشتیم.

نویسنده کتاب «نامزد گلوله‌ها» این کتاب را یک کتاب مشارکتی دانست که با همکاری محبوبه عزیزی و محمدعلی آقا میرزایی تدوین شده و در اختیار علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گرفته است.

دست‌نوشته‌هایی که به «نقطه رهایی» رسید

در ادامه، «گلعلی بابایی» نویسنده کتاب‌های «پیغام ماهی‌ها» و «کالک‌های خاکی» با حضور در مراسم تکریم مرتضی سرهنگی او را پدر ادبیات پایداری دانست و گفت: سال‌های پس از جنگ که همه در بهت و حیرت بودند، جایی که عقلانیت به خرج داد دفتر ادبیات و هنر مقاومت بود.

وی ادامه داد: وقتی دست‌نوشته‌های خودم درباره جنگ را که به نظرم خیلی بی‌ارزش بودند در اختیار آقای سرهنگی قرار دادم با رویی خوش با من برخورد کردند و مدت‌ها بعد همان دست‌نوشته‌ها با عنوان «نقطه رهایی» چاپ شد. 

مرتضی سرهنگی یک رسانه مسلّم است

«حمزه‌زاده» نویسنده حوزه کودک و نوجوان، ضمن اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای مرتضی سرهنگی، او را یک رسانه قوی در حوزه مقاومت توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه آقای سرهنگی جنگ را از حوزه رسانه تجربه کردند و به واسطه سال‌ها حضورشان در این حوزه، امروز خودشان یک رسانه مسلم در زمینه ادبیات پایداری و مقاومت محسوب می‌شوند.

وی همچنین به تیزبینی مرتضی سرهنگی اشاره کرد و افزود: فرقی نمی‌کرد محتوا به چه شکل به دست ایشان برسد؛ کافی بود ایشان چند خط را بخوانند و از همان چند خط کتاب‌هایی با تیراژ صد هزارتایی چاپ شود و مخاطبان بی‌شماری داشته باشد. ما امروز می‌بینیم کودکانی که دیروز کتاب‌های استاد سرهنگی را می‌خواندند، امروز بسیاری‌شان مدافع حرم هستند.

هویت‌سازی با ادبیات پایداری

«محسن مومنی شریف» نویسنده و منتقد ادبیات داستانی، نیز کتاب‌های مرتضی سرهنگی را در هویت‌سازی و هویت‌بخشی به جوانان ایرانی تاثیرگذار دانست و افزود: در شرایطی که این روز‌ها بسیاری از جوانان ما دچار بحران هویت هستند، کتاب‌ها و خاطراتی که استاد سرهنگی تدوین کرده‌اند، می‌تواند به آن‌ها برای شناخت بیشتر خودشان و تاریخ مقاومت کشورشان کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه سرهنگی زمان خود را می‌شناسد و تصمیمات به‌هنگامی می‌گیرد، افزود: ما پس از جنگ تحمیلی اسیران بسیاری داشتیم که کتاب‌های آقای سرهنگی را می‌خواندند و امروز همان‌ها به کشورشان برگشته‌اند و می‌توانند راوی مقاومت ایرانیان باشند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار