بخوانیم و بسازیم/ «راهنما برای شبکه ارتباطی زندگی مشترک» رونمایی شد؛

بانکی‌پور: آنچه می‌تواند حجاب را ضمانت کند، موضوع حیا است

بانکی‌پور با تاکید براینکه آنچه می‌تواند حجاب را ضمانت کند، موضوع حیا است، گفت: راهکار اصلی برای انس جامعه با حجاب استفاده از هنر است و باید از طریق محصولات فرهنگی روی فرهنگ‌سازی حجاب کار کنیم.
کد خبر: ۶۶۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷ - 14May 2024

بانکی‌پور: آنچه می‌تواند حجاب را ضمانت کند، موضوع حیا استبه گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس مستقر در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «امیرحسین بانکی‌پور» نماینده مجلس شورای اسلامی در سلسله نشست‌های تبیینی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: یکی از مولفه‌هایی که ایران اسلامی را در دنیا شاخص کرده است، موضوع حجاب بانوان است. بشر فراتر از ادیان الهی فطرتا به حجاب گرایش دارد.

وی به دعای ابوحمزه اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از قسمت‌های دلخراش این است که از انسان از قبر بیرون می‌آید؛ در حالی که برهنه است، افزود: بشر لباس را صرفا برای حفاظت از سرما و گرما نمی‌پوشد؛ بلکه تمایز بشر با سایر موجودات پوشیدگی اوست.

این نماینده مجلس با تاکید به اینکه حیا در زنان بیش از مردان است، افزود:، اما در سال‌های اخیر، این موضوع مورد حمله قرار گرفته و این از مسائل آخرالزمان است. در واقع دعوا با مسائل فطری و سر حیای بشر است. ابلیس فطری‌ترین مسائل بشریت را مورد حمله قرار می‌دهد. کشوری که از موضوع برهنگی در امان بوده، ایران است و این مقاومت به دلیل موضوع حجاب است. در واقع آنچه باعث شده فرهنگ برهنگی به جامعه ما نیاید، موضوع حجاب بوده است.

بانکی‌پور اولین ضربه برهنگی را به خانواده دانست و گفت: حتی بیش از ضربه به دین و دیانت، برهنگی خانواده را از بین می‌برد لذا معتقدم مقوله حیا باید در کنار حجاب دیده شود؛ چرا که آنچه زیرساخت حجاب است، حیا است. هم‌زمان با چاپ این کتاب، دو مولف دیگر هم کتاب‌هایی در این خصوص نوشتند. اما عمدتا موضوع حیا آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه در روایات اهل بیت حیا محوریت دارد و به حدی که حیا محوریت دارد، حجاب محوریت ندارد، گفت: به حدی روایات اهل بیت غنی است که در مطالب کتاب «حیا» از چهارصد روایت استفاده شده است. بعد از چاپ، این کتاب مرتب استقبال می‌شد و مرتب تجدید چاپ می‌شد و حتی به من گفته شد مردم متقاضی سخنرانی‌های مربوط به حیا هستند. آن موقع متوجه عطش جامعه با حیا شدم و به اعتقاد من آنچه می‌تواند حجاب را ضمانت کند، موضوع حیا است. با تمام حملاتی که به حجاب شده، حیا از موضوعاتی است که خواهان دارد.

به گفته بانکی‌پور، هر چقدر روی حیا کار کنیم، یکی از زمینه‌های بروز و ظهور آن حجاب می‌شود. در عین حال، راهکار اصلی برای انس جامعه با حجاب استفاده از هنر است و باید از طریق محصولات فرهنگی روی فرهنگ‌سازی حجاب کار کنیم.

نماینده مجلس تصریح کرد: باید توجه کنیم که در تمامی محصولات و کالا‌های مصرفی، فرزند ما به سمت بی حجابی سوق داده می‌شود و ما فقط چند تا کتاب نوشتیم. البته در چند سال اخیر، حرکت‌هایی انجام شد و برای مثال، لوازم‌التحریر با مولفه ایرانی اسلامی به بازار آمد.

وی با بیان اینکه برای ترویج حجاب هم باید در بخش فرهنگی و هم اقتصاد حجاب تلاش کنیم، ادامه داد: در لایحه حجاب و عفاف وظایفی برای حوزه فرهنگ و اقتصاد تعریف شده است.

 وی با ذکر مثالی گفت: با وجود مصرف بالای چادر مشکی بخش عمده مصرف داخلی با واردات پارچه تامین می‌شود که در لایحه حجاب و عفاف ضمانت‌های لازم برای تولید چادر مشکی پیش‌بینی شده است.

وی همچنین به پیش‌بینی برنامه‌های فرهنگی و تولید محتوای حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی شده که هزینه‌های مالیاتی این محتوا‌های فرهنگی کاهش یابد. 

نماینده مجلس با اشاره به پیشنهاد برنامه‌های رفاهی و تسهیلگری زندگی شهری برای بانوان و الزام شهرداری‌ها برای اجرا افزود: حتی در عملکرد نهاد‌ها نیز مشارکت در برنامه‌ها و اهداف نظارت می‌شود و برای متخلفین مجازات سختی پیش‌بینی شده است.

بانکی‌پور با اشاره به اینکه بخش عمده افرادی که در خیابان بی‌حجاب هستند، بیشتر متاثر از جو بوده و به دنبال فساد نیستند، افزود: لازم بود این افراد از افرادی که به دنبال فساد در جامعه هستند، جدا شوند. ما با بازداشت این افراد و مجازات سنگین مخالف بودیم و برخی می‌گفتند توجه به این افراد نشود که با توجه به نقشه دشمن درست نبود.

وی افزود: راهی که برای این افراد در مجلس پیشنهاد کردیم، جریمه بود که در ابتدا جریمه معلق است و در تکرار رفتار، جریمه قطعی می‌شد و باید یک و نیم میلیون بپردازد. اگر فرد رفتار خود را ادامه دهد، در واقع صف او از افرادی که رفتار خود را اصلاح می‌کنند، جدا می‌شود.

وی افزود: ایراد شورای نگهبان به سامانه اجرای طرح بود که در اصلاح لایحه اضافه کردیم که در مواقعی که سامانه کارساز نباشد، پلیس خود بتواند ورود کند.

بانکی‌پور ابراز امیدواری کرد در فرصت کوتاهی لایحه ابلاغ شود که اگر پذیرش شود، هفته بعد ابلاغ خواهد شد و در غیر این صورت، اول مجلس بعد خواهد بود.

بانکی‌پور درباره این کتاب گفت: سال‌ها پیش وقتی که «مطلع مهر» را منتشر کردیم، بسیاری به ما گفتند مسائل بعد از ازدواج را نیز مطرح کنید. با تشکیل تیمی تحقیقاتی روی مولفه‌های بعد از ازدواج کار گسترده‌ای شروع کردیم که حجم زیادی شد و به این دلیل منتشر نشد. بعد، هر قسمت را به طور مجزا بال و پر دادیم و در قالب یک کتاب چاپ شد. 

وی افزود: بخشی از اینها درباره اقتصاد خانواده بود که در کتاب «عیش و معاش» چاپ شد. بخشی به روابط زن و شوهر بازمی‌گشت و مجموعه شبکه ارتباطی در زندگی زناشویی را مطرح می‌کرد؛ ارتباطاتی شامل ارتباط با خانواده و فامیل و دوستان که کمتر در کتاب‌های خانواده مطرح شده که اینها در کتاب «تار و پود عاشقی» ارائه شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار