صدای مظلومیت فلسطین به گوش جهان رسید؛

«نسل z» و نظرسنجی‌هایی که به کابوس دولت آمریکا تبدیل شد

شلوغی دانشگاه‌های آمریکا در چند روز اخیر نشان داد که جوانان آمریکایی مثل پدران خود نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه بی‌تفاوت نیستند و سیاست کشورشان را در جانبداری از رژیم صهیونیستی اشتباه می‌دانند؛ واقعیتی که نظرسنجی‌های متعدد، غلط بودن این سیاست را تأیید می‌کند.
کد خبر: ۶۶۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳ - 01May 2024

بیداری جوانان آمریکاییگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های همبستگی نسل جدید آمریکا با مردم فلسطین، سلسله تجمعات و تظاهرات‌های دانشجویی در قلب ایالات متحده است. این اقدام جوانان آمریکایی در دانشگاه‌‌ها نشان داد که آنها مثل پدران خود نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه بی‌تفاوت نیستند و سیاست کشورشان را در جانبداری از صهیونیست‌ها اشتباه می‌دانند؛ واقعیتی که نظرسنجی‌های متعدد، غلط بودن سیاست‌های آمریکا را تأیید می‌کند.

برهمین اساس، دانشگاه هاروارد دو ماه بعد از شروع جنگ غزه، اقدام به نظرسنجی کرد؛ در این نظرسنجی تقریبا نیمی از جوانان آمریکا که در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال قرار داشتند گفته بودند که بحران غزه وقتی حل می‌شود که فلسطین به فلسطینی‌ها سپرده شود. در این نظرسنجی ۷۰ درصد نیز گفته بودند، صهیونیست‌ها ظالم هستند.

فروردین امسال نیز مرکز تحقیقات پیو که یک موسسه آمریکایی است، طی یک تحقیقی از جوانان ۱۸ الی ۲۹ ساله نظرسنجی کرد که در این نظرسنجی از جوانان آمریکایی خواسته شده بود که با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند یا با اسرائیلی‌ها؟ در این نظرسنجی ۳۳ درصد از جوانان آمریکایی با فلسطینی‌ها همدردی کرده بودند و ۱۴ درصد هم با صهیونیست‌ها.

اگر از نظرسنجی‌ها و نتایج آن عبور کنیم، به اینجا می‌رسیم که این روزها می‌بینیم که همین جوانان در دانشگاه‌ها همصدا با سایر جامعه آمریکا خواستار توقف نسل‌کشی در غزه و خودداری رژیم صهیونیستی از لشکرکشی به رفح هستند. در میان افراد شرکت کننده در این تجمعات نسل جوان و سفیدپوست آمریکا نیز دیده می‌شود که بر خلاف پدران خود حقیقت را بدون واسطه دنبال کرده و مخالف آپارتاید حاکم در فلسطین اشغالی هستند. کارشناسان می‌گویند دلایل متعددی پشت این موضوع وجود دارد که در این نوشتار به یکی از مهم‌ترین دلایل این اختلاف‌نظر بین نسل قدیم و نسل جدید در جامعه آمریکا به‌طور خلاصه می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

نسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه که ناشی از آپارتاید حاکم در سرزمین‌های اشغالی است، این روز‌ها به مدد شبکه‌های اجتماعی از نگاه وجدان‌های بیدار جهان مخفی نمانده است؛ این در حالی است که قبلا، چون انتشار اخبار در انحصار رسانه‌ها و مطبوعات غربی بود، لذا عامدانه اجازه انتشار جنایت‌هایی که صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها مرتکب می‌شدند را نمی‌دادند.

اما همین شبکه‌های اجتماعی موجب شده است که نسل جدید در غرب که بیشتر به نسل «z» معروف هستند، متفاوت از پدران خود به موضوع فلسطین نگاه کنند؛ این نسل برخلاف پدران خود خیلی با صهیونیست‌هایی که در غزه دست به نسل‌کشی زده‌اند احساس همدردی نمی‌کنند و در عوض حامی سر سخت فلسطینی‌ها شده‌اند که مصداق عینی این ادعا این روز‌ها در دانشگاه‌های آمریکایی و غربی قابل مشاهده است.

تجمعات دانشجویان حامی فلسطین و معترض به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه درحالی تداوم پیدا کرده است که لابی‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند این تجمعات را ناشی از فریب و انحراف نسل جوان قلمداد کنند، اما شواهد نشان می‌دهد که نسل جوان آمریکا مثل پدران خود اخبار را فقط از قاب رسانه‌های غربی دریافت نمی‌کنند، بلکه در عصر حاضر که شبکه‌های اجتماعی فیلتر‌ها و سانسور‌های معمول رسانه‌های غربی را از بین برده‌اند و این فضا را برای نسل جدید فراهم کرده‌اند تا اخبار را بدون واسطه دریافت و تحلیل کنند.

نسل جدید آمریکا مثل پدران خود واقعیت‌ها را در لابه‌لای سخنان سیاست‌مداران خود جستجو نمی‌کنند، بلکه واقعیت‌ها را در فیلم‌ها و مستنداتی جستجو می‌کنند که در سکو‌های مختلف فضای مجازی از توئیتر گرفته تا تیک‌تاک بدون واسطه و مستقیم از محل رویداد منتشر می‌شود؛ لذا نسل جدید اساساً نمی‌تواند به راحتی از ظلمی که به فلسطینی‌ها می‌شود، چشم‌پوشی کنند.

در پایان باید گفت که هرچند صحنه‌هایی وحشتناکی که هر روز در غزه توسط ماشین جنگی صهیونیست‌ها و با حمایت آمریکایی‌ها و غربی‌ها روح هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، اما موجب بیداری جهانی و اثبات حقانیت فلسطینی‌ها مقتدر مظلوم شده است. چند سال پیش کمتر کسی فکر می‌کرد، نوجوانان و جوانان آمریکایی یک‌صدا آزادی فلسطین را فریاد بزنند. این درحالی است که پدران همین جوانان به خاطر اطلاعات و اخبار جانب‌دارانه‌ای که رسانه‌های غربی از رژیم آپارتاید صهیونیستی به آن‌ها ارائه می‌داد، موجب شده بود که آن‌ها هیچ وقت جنایت‌ها و ظلم‌هایی صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها رقم می‌زدند را نبینند، اما الان نسل حاضر چشم‌های خود را بر اقدامات غیرانسانی صهیونیست‌ها نبسته‌اند و نمی‌توانند نسبت به این حجم از جنایت‌ها و نسل‌کشی‌ها بی‌تفاوت باشند.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها