جانشین معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیرو‌های مسلح:

نیرو‌های مسلح به طور کامل خودکفا هستند

امیر سرتیپ «گلفام» با اشاره به توانمندی‌ نیرو‌های مسلح کشور، گفت: با بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس و به همت متخصصان کشورمان در حوزه دفاعی کاملاً خودکفا شده‌ایم.
کد خبر: ۶۶۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰ - 19May 2024

امیر سرتیپ «ابراهیم گلفام» جانشین معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، با بیان اینکه یکی از سازمان‌ها و یا ارکان هر کشوری ارتش و نیرو‌های مسلح آن کشور است، اظهار داشت: در ایران، ارتش از دوره پهلویِ اول شکل گرفت و در دوره پهلوی دوم نیز با سازوکار‌هایی که آمریکا برای ارتش ما پیش‌بینی کرده بود، شاهد تقویت شدن بیشتر ارتش بودیم.

امیر سرتیپ گلفام

امیر سرتیپ گلفام ادامه داد: معمولاً کشور‌ها نیرو‌های مسلح خود را برای دفاع از تمامیت ارضی خود، آماده و چینش می‌کنند؛ ولی در مورد ایران به دلیل اینکه از وضعیتی سوق‌الجیشی در منطقه، برخوردار است و نقاط ژئوپولیتیکی چون تنگه هرمز و خلیج فارس در محدوده ما قرار دارند، آمریکا که در آن دوران طراحی مدل نیرو‌های مسلح ما را عهده‌دار بود، آن را به گونه‌ای سازماندهی کرد که ارتش ایران به نیابت از آمریکا اهداف آن کشور را در منطقه محقق کند.

جانشین معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: حتی سلاح‌هایی که آمریکایی‌ها به ما دادند در کنار مدل سازماندهی پادگان‌ها و مراکز نظامی ما به گونه‌ای بود که می‌بایست جلوی قدرت شرق (شوروی سابق) را می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در واقع در آن زمان شاهد بودیم که از پول و توانمندی کشورمان برای دفاع در برابر کشور شوروی سابق استفاده می‌شد. بر این اساس، نظامیان ما در حوزه دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های مرتبط با نیروهای مسلح چندان نقش‌آفرین نبودند و این آمریکایی‌ها بودند که طراحی‌های مد نظر خود را برای ارتش ما انجام می‌دادند. 

امیر گلفام یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مستشاران آمریکایی از کشورمان خارج شدند و به همین دلیل دیگر کسی نبود که بتواند تجهیزات نظامی ما را به شکل عملیاتی، آمادۀ بهره‌برداری کند. بعد از گذشت ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب نیز جنگ تحمیلی آغاز شد و ضرورت ایجاب می‌کرد که از تمامی تجهیزات خود در جنگ استفاده کنیم.

جانشین معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: بر این اساس، متخصصان ما در نیروهای مسلح پای کار آمدند و تجهیزات موجود را برای استفاده در جنگ، آماده کردند. این کار بسیار بزرگی بود؛ زیرا مستشاران آمریکایی زمانی که در ایران حضور داشتند، به نیروهای مسلح و متخصصان ما اجازه فراگیری موارد لازم جهت آماده‌سازی و یا تعمیر جنگ‌افزارها را نمی‌دادند.

وی ادامه داد: در حقیقت کشور‌هایی که از آمریکا سلاح و تجهیزات دریافت می‌کردند، بدونِ مستشاران آمریکایی قادر نبودند از این سلاح‌ها استفاده کنند؛ اما به واسطه انقلاب اسلامی و فرمایشات حضرت امام (ره) که بر خودکفایی کشور تأکید داشتند، در حوزه نظامی استقلال کامل به دست آوردیم.

امیر گلفام اضافه کرد: بر این اساس، ما در دوران دفاع مقدس تمامی تجهیزاتی را که داشتیم، خودمان آمادۀ کار و استفاده کردیم؛ ضمن اینکه تمامی جوانان و نظامیان ما پای کار آمدند و تولید تجهیزات جدید را شروع کردند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه نظام سلطه نتوانست در جنگ تحمیلی به پیروزی برسد و ما نیز از تجربه‌های بزرگ دفاع مقدس جهت تعالی نیروهای مسلح استفاده کردیم؛ لذا امروز جزو معدود کشور‌هایی هستیم که نرم‌افزار نیروهای مسلح اعم از مباحث آموزش، طراحی و آئین‌نامه‌ها در کشورمان به شکل بومی است.

جانشین معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: بر این اساس راهبردها، دکترین‌ها و تاکتیک‌ها مختص خودمان است و بر مبنای این موارد، سلاح‌های مورد نیاز را طراحی و تولید می‌کنیم.

امیر گلفام عنوان کرد: امروز با افتخار می‌گوییم که نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه توانمندی‌های نیرو‌های مسلح از صفر تا صد خودکفا شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار